Profesjonsveiledning 15 (MHV270)

Emnet gir en innføring i teorier, begreper og fenomener innen veiledning. Samt en utdypning i tenkning om menneskets grunnvilkår, livsforståelse og etikk relatert til utøvelse av veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog, refleksjon og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MHV270

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet er innføring i veiledningsfagets grunnlag og etikk sentralt, med et særlig fokus på humanistisk og eksistensiell tilnærming. Betydningen av møte mellom veileder og veisøker løftes fram med en forankring i en fenomenologisk og hermeneutisk tradisjon. Refleksjon, relasjonens og dialogens betydning i veiledning vil vektlegges. Det teoretiske perspektivet er basert på ulike forståelsesmåter og teorier om veiledning, veiledningstradisjoner og veiledningsmodeller. Det vil også bli arbeidet med egen danningsprosess mot å bli en veileder. Under dette tema personlig kompetanse, rolleforståelse og en profesjonell forståelse vektlegges. Veiledningsmetodikk vil ha et særlig fokus på veiledning i en prosess og å kunne anvende flere veiledningsverktøy.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • inngående kunnskap om teorier og tradisjoner i veiledning
  • inngående kunnskap om sentrale begreper og fenomener innen veiledning
  • avansert kunnskap om etikk og grunnvilkår i menneskers liv
  • inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
  • inngående kunnskaper om refleksjon, relasjon og dialog i et veiledningsperspektiv
  • inngående kunnskap om metoder og verktøy som er relevante for veiledning

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • integrere og drøfte fag- og forskningslitteratur i i arbeid med problemstillinger knyttet til veiledning
  • integrere og drøfte kunnskap om menneskets subjektive erfaring som et utgangspunkt for veiledning
  • planlegge og gjennomføre veiledning på individnivå
  • anvende ulike veiledningsmodeller, metoder og verktøy
  • evnen til å utøve en refleksiv og etisk veiledningspraksis

Kandidaten kan:

  • reflektere over egne verdier og livsforståelse som har betydning for utøvelse av veiledning
  • reflektere over egen danning i utvikling av faglig, personlig og etisk kompetanse
  • kritisk reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis , og utøvelse av faglig skjønn i veiledning
  • oppøve evnen til dialog og reflektere over egen dialog
  • utvikle en spørrende, undrende og undersøkende tilnærming i utøvelse av veiledning, i en spenning mellom engasjement og varsomhet
  • reflektere over og kunne begrunne egen veiledningspraksis
  • ta et faglig og personlig ansvar for egen veiledningspraksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Mappeeksamen skal inneholde:Et fagnotat over oppgitt tema, 2000 ord (+/-10 %).En refleksjonsoppgave over oppgitt tema, 2000 ord (+/-10 %).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% deltakelse i veiledningsgrupper, Skriftlig oppgave, 75% obligatorisk nærvær

Obligatorisk arbeidskrav:

Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for å utvikle faglig forståelse og utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

1. Obligatorisk nærvær på 75 % i forelesninger

2. 80% deltakelse i veiledningsgrupper

3. Skriftlig oppgave: Plan for gjennomføring av en veiledningsprosess. Oppgaven vurderes til godkjent /ikke godkjent. Nærmere oppgavetekst oppgis ved oppstart av emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Grethe Heidi Bjerga

Emneansvarlig:

Kari Kaldestad

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, veiledningsgruppe med praktisk trening bl. annet med fokus på å gjennomføre tverrfaglig veiledning med simulering på campus.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Profesjonsveiledning (MHV266_1) 10

Åpent for

Helsesøsterfag - Masterstudium

Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.

Emnet har plassbegrensning.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto