Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)

Forskningsmetode og vitenskapsteori gir kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder,vitenskapsteori og forskningsetikk innenfor idrettsvitenskap. Analyse av idrettsvitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet står sentralt i emnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MID400

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) vitenskapsteori og forskningsetikk. I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteori og forskningsetikk inngår som en egen del i emnet, samt i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder. Her legges det vekt på vitenskapelige teorier, filosofi og forskningsetiske retningslinjer, inklusive ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Hovedtema statistikk og dataanalyse er en del av kvantitative metoder. Her vil studentene få en gjennomgang av, og innføring i, programvare for statistiske beregninger. I kvalitative metoder vil det bli gitt en gjennomgang av metoder for transkribering og analyse av kvalitative data.

Emnet er sentrert om idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte vitenskapelige artikler med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha oppnådd følgende læringsutbytter:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
  • Ha nødvendig kompetanse for å analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner, samt forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

  • Kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
  • Kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
  • Kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
  • Kunne vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Metodiske forkunnskaper på nivå med bacheloremnet IDR332.

Eksamen / vurdering

2 skriftlige oppgaver

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig oppgave, kvalitativ metode 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer
Skriftlig oppgave, kvantitativ del 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer

Eksamensformen er to separate skriftlige individuelle hjemmeeksamener, hhv. i kvalitative (2.5 dager) og kvantitative metoder (2.5 dager). Formelle krav: Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10%. Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem."

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave kvantitativ metode, Gruppeoppgave kvalitativ metode, Individuell oppgave vitenskapsteori, Obligatorisk oppmøte på 80% på alle samlinger

Det er tre obligatoriske arbeidskrav som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Fristene for innlevering er fordelt utover semesteret:

  1. Individuell oppgave i vitenskapsteori. Skriftlig rapport på 2000 ord +\- 10 %.
  2. Gruppeoppgave i kvalitativ metode. Skriftlig rapport på 3000 ord (+/- 10%).
  3. Gruppeoppgave i kvantitative metode. Skriftlig rapport på 3000 ord (+/- 10%).

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Det er krav om minst 80% oppmøte på samlingene.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Håvard Myklebust

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300_1) 15

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium
Utveksling til Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto