Fysisk aktivitet og helse (MID401)

Emnet fysisk aktivitet og helse gir kunnskaper om anbefalinger, målemetoder og status for fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen, samt om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet, som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike grupper på ulike arenaer, står sentralt i emnet. Teorier knyttet til motivasjon for fysisk aktivitet og atferdsendringer diskuteres også.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MID401

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse.
  • Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet.
  • Fysisk aktivitet for barn og unge generelt og i skolen spesielt.
  • Strategier og metoder for å fremme deltakelse i fysisk aktivitet.
  • Kunnskap om mulige negative helseeffekter som følge av toppidrett og fysisk aktivitet.
  • Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, implementering og vurdering.
  • Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse for forskjellige målgrupper.
  • Ha kunnskap om ulike faktorer som har betydning for oppnåelsen av atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
  • Ha kunnskap om mulige effekter - også tilknyttet bærekraft - som kan følge atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
  • Ha kunnskap om forhold som påvirker implementering av treningstiltak for ulike målgrupper.

Ferdigheter

  • Kunne anvende kunnskap, teorier og metoder innen fagområdet for å vurdere ulike måter å påvirke fysisk aktivitet og fysisk form for ulike målgrupper
  • Kunne planlegge, implementere og vurdere en livsstilsendring
  • Kunne planlegge og gjennomføre tester av fysisk form, samt vurdere styrker og svakheter ved testene.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige og aktivitetsmedisinske problemstillinger.
  • Kunne kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet og helse med skolesektoren, helsesektoren og allmennheten.
  • Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan tilrettelegge for økt fysisk aktivitet hos ulike målgrupper.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Eksamensformen er skriftlig individuelle hjemmeeksamen (10 dager). Formelle krav: Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%, inkludert sammendrag. Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Planlegge, gjennomføre og evaluere egenintervensjon, Analyse av vitenskapelig artikkel, Obligatorisk oppmøte (80%), Gruppeoppgave innen utfordringsbasert læring
  • Skriftlig rapport basert på gruppeoppgave innen utfordringsbasert læring, der gruppene fordyper seg i en eller flere utfordringer gitt av ekstern samarbeidspartner. Omfanget på den skriftlige rapporten tilpasses oppgaven, men er anslagsvis på 2000 ord (+/- 10%).
  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en livsstilsendring hvor hovederfaringer skal presenteres muntlig.
  • Gruppeoppgave: Analyse av en vitenskapelig artikkel. Gruppene presenterer artikkelen i plenum.
  • Det er krav om minst 80% oppmøte på samlingene.

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Sindre Mikal Dyrstad

Studieprogramleder:

Sindre Mikal Dyrstad

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, livsstilsendring og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium
Utveksling til Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto