Kvalitet, pasientsikkerhet og e-helse i kreftsykepleie (MKS210)

Kvalitet, pasientsikkerhet og e-helse i kreftsykepleie har fysiske, psykiske og sosiale og samfunnsmessige dimensjoner. Emnet gir innføring i ulike perspektiv på faglig ledelse relatert til person - og familiesentrert omsorg og behandling til kreftpasienter og deres pårørende. Emnet skal gi forståelse for samhandling og koordinering på tvers av faggrupper og tjenestenivå i oppfølging av pasienter med kreftsykdom og deres pårørende. Videre vektlegges betydningen av pasientsikkerhet og systematisk kvalitetsarbeid i helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering og palliasjon. Studentene vil få kunnskap om hvordan e-helse kan brukes for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet, og samhandling mellom ulike aktører, og på tvers av tjenestenivå. Aspekter relatert til e-helse, som støtte til egenomsorg i overgangsfaser, digitale kompetanse, og informasjons - og velferdsteknologi, vil blir belyst.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MKS210

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

• Kvalitet

• Pasientforløp

• Faglig ledelse og samhandling

• Pasientsikkerhet

• E-helse og digital kompetanse

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Kandidaten

• har avansert kunnskap om hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger

• har inngående innsikt i kunnskapsbasert og kvalitetssikret samhandling på tvers av tjenestenivå

• har inngående innsikt i systematisk kvalitetsarbeid, innbefattet kvalitetsforbedring og endringsprosesser, deriblant bruk av aktuelle teorier, lovverk, retningslinjer, og nasjonale føringer relatert til kreftsykepleie

• har inngående kunnskap om betydningen av involvering av pasient og pårørende i ulike faser av pasientforløpet

• har avansert kunnskap om e-helse, informasjons- og velferdsteknologi for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet

• har inngående kunnskap om hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant ulike aktører i helsetjenesten

Ferdigheter

Kandidaten

• kan analyse, organisering og tilpasning av et pasientforløp, for å sikre kvalitet og informasjonsflyt i samarbeid på tvers av tjenestenivåene

• kan koordinering og mobilisering av pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester

• kan anvende relevante metoder for identifisering av god praksis, og for å vurdere risiko for uønskede hendelser, som bidrar til forbedring, pasientsikkerhet og systematisk læring

• kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av- og bruk egnede e-helseløsninger på individ- og systemnivå gjennom hele pasientforløpet

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan innhente og anvende kunnskap for å bidra til kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet i kliniskpraksis

• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i samhandling mellom tjenestenivå og ulike aktører, og til koordinering av tjenester og tverrfaglige team

• kan bidra til utvikling og implementering av e-helse innen samhandling og faglig forsvarlig tjenesteleveranse

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

MKS100 Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode, MKS110 Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 1, MKS120 Kreftsykepleie og behandling til pasienter med kreft – del 2

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværsplikt, Fagnotat

Ad punkt 1: 75% nærværsplikt i all teoriundervisning, inkludert organisert gruppearbeid. Ved fravær utover 25% må studenten utarbeide en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer.

Ad punkt 2: Det skal utarbeides et individuelt fagnotat. Dette følger nærmere angitte retningslinjer som publiseres på Canvas.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Veslemøy Guise

Arbeidsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, gruppearbeid, seminarer og selvstudium.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto