Operasjonssykepleie II - yrkesutøvelse med samfunnsfaglig, medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MOP121)
Emnet skal bidra til at studenten videreutvikler bredde- og dybdeforståelse for å kunne møte og utøve operasjonssykepleie til et vidt spekter av pasienter. Ved å integrere medisinsk-, natur- og samfunnsvitenskapelig kunnskap skal studenten kunne kritisk analysere og gjennomføre operasjonssykepleie i et høyteknologisk miljø. Studenten skal etablere handlingsberedskap til å fungere selvstendig som operasjonssykepleier i akutte og kritiske situasjoner. Emnet gir fordypning i ansvar, ledelse, pasientsikkerhet og teamarbeid.
Mastergrad i spesialsykepleie med spesialisering i operasjonssykepleie er en integrert utdanning og emnet må sees i sammenheng med emnene Medisinske og naturvitenskapelige emner (MSN100), Vitenskapsteori og metode (MSS100), Operasjonssykepleie I - yrkesutøvelse med medisinsk og naturvitenskapelig grunnlag (MOP111) samt Operasjonssykepleie - kliniske studier ( MOP112, MOP122 og MOP123).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MOP121
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Operasjonssykepleiers etiske, juridiske og faglige ansvar
- Helserett
- Ledelse, ansvar og melderutiner
- Pasientsikkerhet
- Anestesiologi og intensivmedisin
- Dagkirurgi
- Traumatologi
- Teamarbeid
- Organdonasjon
- Katastrofeberedskap
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- avansert kunnskap innen operasjonssykepleiers ansvars- og funksjonsområde
- kunnskap om sentrale risikofaktorer i de deler av helsetjenesten der operasjonssykepleiere har en funksjon
- avansert kunnskap innen operasjonssykepleie for å kunne møte akutt- og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- avansert kunnskap om hva som kan bidra til å redusere pasientens stress, lindre lidelse, smerter og ubehag
- inngående kunnskap i organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker operasjonssykepleie og spesialisthelsetjenesten
- inngående kunnskap om samhandling i team som fremmer pasientsikkerhet
- kunnskap i anestesiologi og intensivmedisin
- kunnskap om katastrofeberedskap, planer og samarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere og anvende relevant kunnskap som ivaretar operasjonspasientens menneskeverd, integritet og juridiske rettigheter
- anvende kunnskaper om observasjon, vurdering, planlegging og evaluering av tiltak for å kunne utøve helhetlig operasjonssykepleie
- analysere risikofaktorer og forebygge uheldige hendelser i operasjonsavdelingen
- gjøre rede for prioriteringer og handlingsalternativer i akutte situasjoner
- anvende kunnskap om samhandling og ledelse
- anvende kartleggingsverktøy som kan bidra til utvikling og kvalitetsforbedring i avdelingen
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- argumentere og handle ut fra operasjonssykepleiers verdigrunnlag, yrkesetiske retningslinjer, etisk teori og gjeldende lovverk
- analysere ulike kunnskapskilder for selvstendig å løse kliniske problemstillinger i operasjonsavdelingen
- anvende forskningsmetodisk kunnskap for å løse problemer og oppgaver
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser gjennom å jobbe kunnskapsbasert
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Irene SirevågStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Operasjonssykepleie - fag og yrkesutøvelse II (MOP120_1) | 5 |
Medisinske og naturvitenskapelige emner II- operasjonssykepleie (MOP101_1) | 5 |
Operasjonssykepleie 2 - kirurgisk behandling, helserett og pasientsikkerhet (MOP211_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.