Stress, psykisk helse og motivasjon i skolen (MPS160)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS160
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Etter endt emne skal studentene ha inngående kunnskap om
- En forståelsesramme for stress og stressmestring i skolen
- hvordan skolen kan påvirke elevers psykiske helse
- etiske problemstillinger som kan oppstå i arbeidet med psykisk helse, stress og mestring blant elever
- hvordan sosial og emosjonell kompetanse kan fungere som mestringsressurser blant elever
- hvordan sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser kan stimuleres og tilrettelegges for i læringsmiljøet
- forholdet mellom stress, motivasjon og læring
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne drøfte forhold som har betydning for stress, mestring og psykisk helse
- kunne drøfte forholdet mellom stress, motivasjon og læringsmiljø
- kunne drøfte etiske problemstillinger knyttet til arbeidet med psykisk helse, stress og mestring blant elever
- kunne beskrive sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser
- kunne vite hvordan sosiale og emosjonelle kompetanser kan stimuleres i skolen
- kunne beskrive forhold ved læringsmiljøet som er særlig viktige for elevers velvære og psykiske helse
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- ha en god forståelse av stress og mestring av stress
- ha en god forståelse av hvordan opplevd stress kan påvirke mental helse og motivasjon for læring
- ha en god forståelse av etiske problemstillinger og hvordan disse kan håndteres i arbeidet med psykisk helse, stress og mestring blant elever
- ha en god forståelse av prosesser og innsatser som utvikler sosial og emosjonell kompetanse, stressmestring, mentalt velvære og motivasjon
- ha en god forståelse for forhold i skolen som kan skape stress og psykisk uhelse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
a. Deltakelse på seminar om sosial og emosjonell kompetanse
b. Utforme refleksjonsnotat på 1000 ord +/- 10% om selvvalgt tema
Kravene under a/b vurderes med godkjent/ikke godkjent. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Faglærer:
Lene VestadFaglærer:
Kjersti Balle TharaldsenEmneansvarlig:
Lars Edvin BruArbeidsformer
-Forelesninger
-Seminar
Åpent for
Master i psykologi
Enkeltemne