Masteroppgave - Spesialpedagogikk (MSPMAS)
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet. På masterutdanningen i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger forstås det spesialpedagogiske fagfeltet å ha som mål å fremme gode lærings-, utviklings- og livsvilkår for barn og unge som møter, eller som står i fare for å møte, barrierer i sin deltakelse i læringsmiljøet, og i sin læring, utvikling og livsutfoldelse.
Det betyr at masteroppgavens tematikk kan plasseres på et spekter mellom:
å den ene siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for barn og unge som trenger, eller som vil kunne trenge, særskilt tilrettelegging i barnehage og/eller skole, til
på den andre siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for alle barn og unge i fare for marginalisering.
Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSPMAS
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet. På masterutdanningen i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger forstås det spesialpedagogiske fagfeltet å ha som mål å fremme gode lærings-, utviklings- og livsvilkår for barn og unge som møter, eller som står i fare for å møte, barrierer i sin deltakelse i læringsmiljøet, og i sin læring, utvikling og livsutfoldelse.
Det betyr at masteroppgavens tematikk kan plasseres på et spekter mellom:
-
på den ene siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for barn og unge som trenger, eller som vil kunne trenge, særskilt tilrettelegging i barnehage og/eller skole, til
-
på den andre siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for alle barn og unge i fare for marginalisering.
Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
-
Ha inngående kunnskap om forskning og teori som har relevans for eget forskningsprosjekt
-
Ha kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode(r) og forskningsetiske problemstillinger som har relevans for eget forskningsprosjekt
Ferdigheter
-
Kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
-
Kunne vurdere og anvende relevante teoretiske perspektiv, forskningsmetoder og forskningsetiske aspekt
-
Kunne plassere egen studie i forskningen på feltet og således bidra til kunnskapsutvikling og videre forskning
-
Kunne formidle egen forskning skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
-
Kunne identifisere og reflektere kritisk over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsprosjekt fra planlegging til formidling av prosjektet
Forkunnskapskrav
For å begynne på masteroppgaven må studentene ha gjennomført og bestått alle emnene i det første året av masterstudiet. Studentene må ha bestått emnene i 3. semester eller ha eksamensrett til ny/utsatt eksamen. Studenter som stryker til ny/utsatt eksamen vil ikke få videre veiledning eller kunne levere masteroppgaven før eksamen er bestått.
Eksamen / vurdering
Masteroppgave med justerende muntlig
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave med justerende muntlig | 1/1 | 60 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Masteroppgave | 0/1 | Bokstavkarakterer |
Omfanget på masteroppgaven er på 20 000 - 40 000 ord med skrifttype 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i antallet ord. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk.Det er mulig å søke om å få skrive masteroppgaven i artikkelformat med overbygging. Artikkel skal være på 5000-7000 ord + overbygging 8000- 10000 ord. Rammen på 5000-7000 ord for artikkel kan fravikes hvis det valgte tidsskrift har andre begrensinger.Masteroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, hvor F er den laveste og A er den høyeste karakteren.Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav, forutsetning for å gå opp til eksamen:
Oppmøte til minst 5 (av 10) timer med veiledning.
Fysisk deltakelse på campus til presentasjon av masterprosjekt (ca. en halv arbeidsdag) etter innlevering av masteroppgave
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marieke Gerdien BruinVeileder:
Michelle Nina MaurerEmneansvarlig:
Ida Risanger SjursøEmneansvarlig:
Maya Dybvig JonerVeileder:
Maren Stahl LerangVeileder:
Ida Holth MathiesenVeileder:
Joachim KolnesVeileder:
Øystein NybøeVeileder:
Johannes Nilsson FinneVeileder:
Joakim Evensen HansenVeileder:
Bente Rigmor WalgermoVeileder:
Henning PlischewskiVeileder:
Vibeke RønnebergVeileder:
Tarja Irene TikkanenVeileder:
Trude HavikVeileder:
Gunn Helen OfstadVeileder:
Cecilie EvertsenVeileder:
Hilde Lowell GunnerudVeileder:
Finn MartinsenVeileder:
Elisabeth Brekke StangelandVeileder:
Klara ØverlandVeileder:
Ulrich DettweilerVeileder:
Hein BerdinesenVeileder:
Per Henning UppstadVeileder:
Lars Edvin BruVeileder:
Vegard MoenStudiekoordinator:
Solveig RöwekampVeileder:
Anne NevøyVeileder:
Hans Erik BuggeArbeidsformer
Masteroppgaven er et individuelt arbeid, og studentene tilbys veiledning i arbeidet med masteroppgaven. I og med at masterprogrammet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte, vil veiledningen på masteroppgaven kunne organiseres på ulike måter; individuelt og i grupper, nettbasert og eventuelt på campus. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.