Perspektiver på samarbeid med barn (PHD302)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PHD302

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kurset vil problematisere og drøfte hvordan profesjonsutøvere kan både arbeide med og samarbeide med barn i både utdannings- og velferdsinstitusjoner med utgangspunkt i ulike sosialpedagogiske perspektiver, blant annet dialogisme og kritisk pedagogikk. Inkludering av barn er nedfelt både i sosialpolitiske og juridiske føringer for oppvekst- og velferdstjenester. Kurset vil trekke veksler på nyere forskning på samarbeid mellom barn og profesjonelle. Formålet med tematikken er å drøfte utfordringer knyttet til samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer. Emnet vil ivareta UiS og NTNUs satsing på bærekraftig utvikling og relaterer seg til FNs bærekraftsmål pkt.10.2 (fremme inkludering uavhengig av alder, kjønn og funksjonshemming), pkt. 16.6 (effektive, ansvarlige og åpne institusjoner) og pkt. 16.7 (lydhørhet, inkluderende, deltakerbaserte og representative beslutningsprosesser på alle nivå).

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor sosialpedagogikk og behersker vitenskapteoretiske perspektiver og metoder knyttet til sosialpedagogisk praksis, arbeidet og samarbeid med barn
  • Kandidaten kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, innovative metoder, fortolkninger og faglige prosjekter hvor arbeid og samarbeid med barn står sentralt.
  • Kandidaten kan vurdere hensiktsmessigheten og bruken av ulike tidsaktuelle og innovative metoder og prosesser i forskning og faglige prosjekter ut ifra kunnskap om EUs strategidokumenter, FNs bærekraftsmål og ulike innovative faglige og vitenskapsteoretiske perspektiver knyttet til arbeid og samarbeid med barn.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan drive forskning på høyt internasjonalt nivå på fagområdet arbeid og samarbeid med barn
  • Kandidaten kan identifisere etiske utfordringer knyttet til arbeid og samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer og håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordra etablert kunnskap og praksis på fagområdet arbeid og samarbeid med barn
  • Kandidaten kan formulere komplekse problemstillinger knyttet til kurstematikken, belyse, analysere og drøfte utfordringene knyttet til komplekse problemstillinger med utgangspunkt i pensumlitteraturen.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan identifisere, analysere og drøfte relevante etiske utfordringer knyttet til profesjonelles arbeid og samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer og utøve egen forskning på fagområdet med et høyt nivå av faglig integritet
  • Kandidaten kan formidle egne resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innenfor fagområdet arbeid og samarbeid med barn i internasjonale fora
  • Kandidaten kan styre komplekse arbeidsoppgaver og innovative prosjekter, vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon innen fagområdet arbeid og samarbeid med barn

Forkunnskapskrav

Emnet er åpent for ph.d.- kandidater på ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap, ph.d.-kandidater fra andre programmer ved UIS eller fra andre universiteter og høgskoler.

Anbefalte forkunnskaper

Dokumentert arbeidserfaring i institusjoner hvor arbeidet med barn foregår.

Grunnkunnskap om FNs bærekraftsmål.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Oppgave 1/1 Bestått/ Ikke bestått Alle

Individuell skriftlig oppgave på 4000 ord, basert på godkjent abstrakt. Oppgaven skal omhandle eget valgt tema med utgangspunkt i pensumlitteraturen.Varighet: innlevering av oppgaven er en måned etter kursets slutt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk deltakelse 80%
Obligatorisk deltakelse minimum 80% og godkjent abstrakt for individuell skriftlige oppgave

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Undervisning foregår over 3 dager med forelesninger, diskusjoner og aktive læringsformer. Egenstudier som inkluderer lesing av pensumet og skriftlig arbeid med abstraktet kan beregnes på minst tre uker.

Emnet kan undervises på norsk eller engelsk.

Undervisningen kan bli avlyst eller endret dersom det er færre enn 5 påmeldte og/eller Institutt for sosialt arbeid/forskerskolen ikke har undervisningskapasitet.

Undervisningssted: campus NTNU (høst 2023) og campus UiS (høst 2024)

Åpent for

Emnet er åpent for ph.d.- kandidater på ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap, ph.d.-kandidater fra andre programmer ved UIS eller fra andre universiteter og høgskoler.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto