Engelsk fagdidaktikk del 1 (PPU731)
Formålet med emnet er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole, og å kvalifisere studenter for å undervise i engelsk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU731
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om
- hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
- det europeiske rammeverket for språk og hvordan det kan brukes for å beskrive og vurdere språkkompetanse
- hvordan forskningsbaserte undervisningsmåter og aktiviteter kan anvendes i engelskundervisningen
- hvordan de muntlige og skriftlige språkferdighetene utvikles
- hvordan denne kunnskapen om denne utviklingen kan brukes for at den enkelte elev kan utvikle muntlige og skriftlige språkferdigheter
- forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
- hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsteori og faglitteratur
- hvordan litterære tekster på engelsk kan frembringe interkulturell læring og forståelse
- ulike læremidler og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
- ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
- hvordan digital teknologi kan brukes i arbeid med å fremme språklæring
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
- analysere og bruke gjeldende læreplan til å planlegge forskingsbegrunnet engelskundervisning, og å lage egne lokale planer basert på denne
- planlegge forskningsbegrunnet engelskundervisning, også digital, og gjennomføre og reflektere over denne
- velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
- fremme variert og tilpassa språkundervisning
- skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
- forstå fagdidaktiske problemstillinger på et høyt nivå
- utvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
- diskutere forskningsbaserte måter å undervise i skjønnlitteratur
- utvikle forskningsbegrunnet engelskundervisning gjennom vedvarende refleksjon
- utvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål i engelskfaget
- reflektere over og utvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse med tanke på å fremme språklæring hos elevene
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
• Individuell oppgave på 2000-2500 ord, skrevet på engelsk.
• Studentene skal levere forslag til problemstilling innen angitt frist
• Problemstillingen må godkjennes av faglærer
• Studentene skal ha veiledning
• Fagdidaktisk forståelse, evne til kritisk refleksjon, og engelsk språkkompetanse skal vurderes.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenEmneansvarlig:
Torill Irene HestetræetStudiekoordinator:
Anja Helen SteinslandArbeidsformer
En kombinasjon av forelesninger, diskusjon og praktiske øvinger på samlingene i tillegg til individuelle studier og nettbasert undervisning mellom samlingene.
Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.