Risk Assessment, Economic Evaluation and Decisions (RIS525)
I emnet tas opp utvalgte aktuelle temaer innenfor risikovurdering og økonomiske evalueringer. Emnet tar sikte på å bidra til en bedre integrering av risikovurderinger og økonomiske evalueringer som grunnlag for beslutninger under usikkerhet.
      
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
  
      Fakta
  
    Emnekode
RIS525
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
              Timeplan
              
            
                  
                          Innhold
  
                      I emnet tas opp utvalgte aktuelle temaer innenfor risikovurdering og økonomiske evalueringer. Eksempler på temaer som tas opp til behandling er: risikovurderingsprosessen, systemtenkning som grunnlag for risikoinformerte beslutninger, visualisering og kommunikasjon av risiko, nullvisjon for produksjonstap, HFMEA (healthcare failure mode and effect analysis), forventet nytteteori og grunnleggende mikroøkonomi. I emnet diskuteres bruken av vanlige prinsipper i risikostyringen, slik som ALARP prinsippet og risikoakseptkriterier. Bruken av kost-nytteanalyse, kost-effektivitetsanalyser og multi-attributt analyser som beslutningsstøtteverktøy i sikkerhetsstyringen gjennomgås også. Spesielt fokus legges på hvor stor vekt som skal legges på usikkerhet og i hvor stor grad alle attributter skal transformeres til en sammenlignbar størrelse. Emnet tar sikte på å bidra til en bedre integrering av risikovurderinger og økonomiske evalueringer som grunnlag for beslutninger under usikkerhet.
            
    
    
              
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomgått og bestått emne:
Kunnskaper
- ha inngående kunnskap om sentrale konsepter, teorier, prinsipper, metoder og/eller modeller knyttet til utvalgte tema innen risikovurdering, som nevnt under "Innhold"
- ha inngående kunnskap om sentrale konsepter, teorier, prinsipper, metoder og/eller modeller knyttet til utvalgte tema innen økonomiske vurderinger i en risikokontekst, som nevnt under "Innhold", og kunne reflektere over disse ut fra et forskerperspektiv
Ferdigheter
- ha evne til selvstendig bearbeiding av faglig litteratur innen fagområdet risikovurdering og økonomiske evalueringer
Generell kompetanse
- kunne planlegge og gjennomføre ulike prosjekt i risikostyring på en selvstendig måte og bidra konstruktivt inn i tverrfaglige team
Forkunnskapskrav
  
                      Ingen
            
    
                    
Anbefalte forkunnskaper
  
                      RAG500 Grunnleggende temaer innen risikostyring og risikovitenskap, RIS500 Risikoanalyse og -styring, RIS505 Fundamentale temaer innen risikofag og risikovitenskap
            
    
                  
Eksamen / vurdering
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | 
|---|---|---|---|---|
| Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | 
Skriftlig eksamen er digital.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eirik Bjorheim AbrahamsenInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
  
                      Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom student og foreleser er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen.
            
    
                          Overlapping
| Emne | Reduksjon (SP) | 
|---|---|
| Økonomisk analyse i risikostyring (RIS620_1) | 5 | 
Åpent for
  
                      Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
            
    
                                                        
      
    Industriell økonomi - master i teknologi/siv.ing.
      
                                                        
      
    Risk Analysis - master i teknologi
      
                                                                    Opptakskrav
  
                      Søkeren må oppfylle opptakskravet til et av studieprogrammene som emnet er åpent for.
            
    
                              
Emneevaluering
  
                      Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.