Språk og kommunikasjon (SFP103)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP103

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet vil studentene få innsikt i hva språk er, hvordan man lærer språk og rollen språk har for barns utvikling, sosialt samspill og læring. Studentene får kunnskap om ulike perspektiv som omfatter språk; som språk i lek, flerspråklighet, utfordringer med språk, barns kreative språkuttrykk og språklige deltakelse i muntlig, skriftlig og digitale språkmøter.  Studentene skal få kunnskap om hvordan man legger til rette for gode språksituasjoner og ivaretar barnekultur og støtte barn inn i språklig samspillsituasjoner. Studentene skal utvikle et aktiv forhold til eget profesjonsspråk.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap:

  • har bred kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling og språklæring, og hva som kjennetegner språkutvikling hos barn mellom 5-12 år 
  • har kunnskap om språkets betydning for inkludering og deltakelse i samspill med jevnaldrende  
  • har kunnskap om hvordan læringsmiljøet kan støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og fremme barns norskspråklige kompetanse. 
  • Har kunnskap om betydning muntlig, skriftlig og digitalt språk og kommunikasjon har i barnekulturen og identitetsrolle    
  • Har kunnskap om hva som kjennetegner språket i støttende kommunikasjon mellom barn-voksne. 
  • Har kunnskap om den første lese og skriveutvikling og bruk av digitale plattformer for å lese og skrive 
  • Har kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjonsvansker hos barn og atferdsvansker   

Ferdigheter:

  • Kan legge til rette og lede språkaktiviteter som inkluderer alle barn og som gir muligheten til å samspille og felles opplevelser.  
  • Kan reflektere over egen rolle som språkmodell og delta i utvikling av et språkmiljø som ivaretar mangfold og inkludering 
  • Kan støtte flerspråklige barn med lite norsk inn i samspill og lek med andre barn   
  • Kan planlegge og gjennomføre tiltak som støtter barn med vansker med språk og kommunikasjon i samspill med andre barn.  
  • Kan støtte barn i lesing, skriving og kommunikasjon på digitale plattformer.  

Generell kompetanse:

  • Har innsikt i kompleksiteten i fagfeltet og viktigheten av et godt språkmiljø som er preget av anerkjennende kommunikasjon og ivaretar verdigrunnlaget i rammeplan for SFO og skolen.  
  • Kunne formidle betydningen av egen profesjon i møte med samarbeidspartnere og skolen
  • Kan utveksle synspunkter med andre innenfor fagområdet og bidra til å utvikle god praksis.  
  • Kan formidle sentralt teori om språkets rolle for barns utvikling, trivsel, samspill og læring.  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeinnlevering 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer

Mappeinnlevering basert på arbeidskrav og en teoretisk innramming: 5000 ord (+/- 10 %). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret. 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad). Ved fravær skal ekstra arbeidskrav leveres.
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Arbeidskrav

1 fagtekst knyttet til språk og praksisperioden (800-1000 ord)

1 fagtekst, selvvalgt tema godkjent av faglærer (800-1000 ord)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gunn Helen Ofstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som nettstudium med fysiske samlinger. 

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 timer. 

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto