Profesjon, organisasjon og ledelse 1 (SFP104)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP104

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler yrkesutøvelse, organisasjon og ledelse av SFO. Emnet handler om yrkesutøvelse og ulike roller i SFO. Innramminger for samarbeid og organisasjonsbygging i lys av organisasjonslæring og relasjonelt arbeid. Emnet setter også søkelys på utvikling av ledelse av utviklingsarbeid og kunnskapspraksiser i SFO. Emnet vil gjennomgående handle om evne til å lede SFO i tråd med samfunnsmandatet og verdigrunnlaget i rammeplanen sammen med personalet, foresatte og til barnas beste.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:   

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om utvikling av yrkesutøvelse og lederrollen i SFO
  • har kunnskap om aktuell teori om organisasjonsutvikling i et helhetlig perspektiv 
  • har kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid i SFO 
  • har kunnskap om SFO sitt samfunnsmandat og verdigrunnlag 
  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan utvikle kunnskapspraksiser i SFO 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan redegjøre for samfunnsmandatet og verdigrunnlaget til SFO 
  • kan framstå som en bevisst leder i møte med ulike aktører 
  • kan tilrettelegge samarbeidskultur med fokus på helhetlig arbeid 
  • kan planlegge og legge til rette for utviklingsarbeid i SFO 
  • kan lede kunnskapsarbeid i SFO 

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis. 
  • kan lede institusjonelt arbeid i SFO 
  • kan anerkjenne og vise respekt for ulike roller og yrkesutøvelse i skole og SFO
  • kan utøve skjønnsmessige overveielser og vise kritisk refleksjon på en selvstendig måte 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogger, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Arbeidskrav

2 refleksjonslogger (hver på 400-600 ord) hvor av en refleksjonslogg er knyttet til praksis

Fagperson(er)

Faglærer:

Guro Lien

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Faglærer:

Pål Roland

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. 

Forelesninger, casediskusjoner og refleksjon i basisgrupper. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer. 

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto