Profesjon, organisasjon og ledelse 2 (SFP302)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP302

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Emnet bygger videre på, og gå dypere inn i de ulike områdene i profesjon, organisasjon og ledelse av SFO 1 (SFP104). Gjennom emnet får studentene fordypning i ledelsesteori og forskning innenfor implementeringsarbeid og organisasjonsutvikling. Emnet baseres på et distribuert ledelsesyn i et sosiokulturelt perspektiv. Studentene får ulike innramminger for styring, samarbeidsrelasjoner og ledelse av pedagogisk arbeid i SFO. Analyse og vurdering av utvikling- og endringsarbeid blir satt i sammenheng med pedagogisk og juridisk skjønn. Emnet vil gjennomgående handle om ledelse av SFO i et helhetlig perspektiv.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike teorier og forskning om implementeringsarbeid og organisasjonsutvikling 
  • har kunnskap om ledelsesteori 
  • har kunnskap hvordan styringsdokumenter påvirker handlingsrommet i SFO 
  • har kunnskap om hvilken betydning av ledelse av pedagogisk arbeid i SFO 

 Ferdigheter

Studenten 

  • kan skape gode rammer for implementering av intervensjoner i SFO 
  • kan inspirere og engasjere ansatte i pedagogisk arbeid på SFO 
  • kan tilrettelegge for utviklings- og endringsarbeid i skole og SFO 
  • kan reflektere over faglig ledelse og læring 
  • kan tilrettelegge for SFO som arena for demokratisk læring 
  • kan planlegge og legge til rette for at organisatorisk arbeid muntlig og skriftlig formidles til foresatte og ansatte 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger i SFO med ulike aktører 
  • har kunnskap om tilrettelegging for samarbeidsrelasjoner i skole og SFO 
  • kan planlegge utvikling- og endringsarbeid i SFO 
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt pedagogisk og juridisk skjønn i skole og SFO 
  • kan legge til rette for ledelse av kunnskapspraksis i SFO 

Forkunnskapskrav

SFP104 Profesjon, organisasjon og ledelse 1

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og muntlig presentasjon

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 2/3 5 Dager Bokstavkarakterer
Muntlig presentasjon 1/3 Bokstavkarakterer

Fagtekst om implementering og ledelse på 3000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagtekst, Refleksjonslogg, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent. 
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Arbeidskrav

  • Fagtekst 800-1000 ord
  • Refleksjonslogg knyttet til praksisperioden (400-600 ord)

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. 

Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer. 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto