Spesialpedagogikk 2 (SFP401)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP401

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2026

Innhold

I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og kunnskap som gir grunnlag til å identifisere barn med vansker og iverksette tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Studentene skal få en forståelse av hvilke forhold som bidrar til emosjonell og sosial sårbarhet og utagerende utfordringer. Studentene skal få kunnskap om hvordan man kan arbeide med holdninger relatert til mangfold og som også omfatter innsikt i sosiale og samfunnsmessige inkluderingsprosesser, samt i marginaliserings- og ekskluderingsprosesser og hvordan disse kan reduseres. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • har kunnskap om hva som kjennetegner inkluderende og trygge læringsmiljø 
  • Har kunnskap om sosiale og samfunnsmessige prosesser som marginaliserer eller inkluderer og kunnskap om forebyggende tiltak for å sikre inkludering av alle barn, men med et spesielt fokus på barn med vansker 
  • har bred kunnskap om tiltak av allmenpedagogisk og spesialpedagogisk karakter som favner sårbare barn 
  • har bred kunnskap om ulike vansker som kan påvirke læring og sosial inkludering  
  • kjenner til nyere forskning på fagområdet og kan oppdatere sin kunnskap innenfor spesialpedagogikk 
  • Kjenner til lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning 

Ferdigheter:

  • Kan identifisere faktorer i læringsmiljøet som fremmer barns trives og læring, og sette tiltak for å utvikle læringsmiljøet 
  • Kan gjennomføre tiltak relatert til barn med individuelle opplæringsplaner og dokumentere arbeidet. 
  • kan bidra faglig til individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning. 
  • Kan planlegge og gjennomføre tiltak som støtter barn med vansker i samspill med andre barn.  
  • Kan formidle faglig kunnskap til samarbeidspartnere om enkelt barns eller grupper av barns behov for støtte og oppfølgning i læringsmiljøet.  
  • Kan beherske oppgaver knyttet til observasjon av samspill i grupper av barn 

Generell kompetanse:

  • Har innsikt i kompleksiteten i fagfeltet og utfordringer knyttet til inkludering av mangfold 
  • Kan formidle faglige synspunkter muntlig og skriftlig som støtter seg sentralt fagstoff 
  • Kan lede arbeid i kollegiet relatert til oppfølgning av barn med vansker  
  • Kan bidra til å utvikle praksis som ivaretar verdigrunnlaget i rammeplan for SFO og skolen 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeinnlevering 1/1 Bokstavkarakterer

Mappeinnlevering på 4500-5000 ord. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.  Til obligatoriske skriftlige oppgaver: Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent. 
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad)
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Arbeidskrav

  • 1 observasjonsoppgave (800 ord +/- 10 %) knyttet til praksisperioden
  • 1 muntlig videofremlegg (5-7 min.)
  • 1 fagtekst (1200-1400 ord)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Evertsen

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. 

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 30 studiepoeng er stipulert til 800 timer. 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto