Bacheloroppgave i skolefritidspedagogikk (SFPBAC)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFPBAC

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2027

Innhold

I dette emnet skal studentene kunne reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer i skolefritidsordningen. I den skriftlige bacheloroppgaven skal studentene kunne presentere, 

og skrive utdypende om en valgt problemstilling. Oppgaven skal være praksisrelevant og gi en helhetlig og sammenhengende framstilling og refleksjon om sentrale spørsmål i skolefritidsordningen.  

Bacheloroppgaven skal utvikles og skrives under veiledning av faglærer(e).  

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger relevant for forskning innen skolefritidsordningen 
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen 
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i skolefritidsordningens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven 
  • har god kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven 

Ferdigheter: 

  • kan kritisk analysere relevant forskning om arbeid i skolefritidsordningen og hvilken betydning denne kan ha for mangfold av barn. 
  • kan anvende vitenskapsteoritisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave 
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving 

Generell kompetanse: 

  • Studenten kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff  
  • Studenten kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %). Bachelor oppgave i par: 12000 ord (+/- 10 %). Det blir foretatt plagiatkontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Eksamensforskriften, § 2-10 pkt. 4).Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager, jf. Forskrift om studier og eksamen § 4-5, 2b.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Obligatoriske krav 

Obligatoriske undervisningsaktiviteter: 

  • Obligatorisk deltakelse på seminarer knyttet til bacheloroppgaven 
  • Deltakelse i veiledning i forhold til veiledningsplan 

Arbeidskrav: 

  • Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse ifølge oppsatt dato 

Muntlig fremlegg på seminarer knyttet til bacheloroppgaven 

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Evertsen

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av individuell veiledning 

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer. 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto