Bacheloroppgave i skolefritidspedagogikk (SFPBAC)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

SFPBAC

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2026

Innhold

I dette emnet skal studentene kunne reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer i skolefritidsordningen. I den skriftlige bacheloroppgaven skal studentene kunne presentere,  

og skrive utdypende om en valgt problemstilling. Oppgaven skal være praksisrelevant og gi en helhetlig og sammenhengende framstilling og refleksjon om sentrale spørsmål i skolefritidsordningen.   

Bacheloroppgaven skal utvikles og skrives under veiledning av faglærer(e).   

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….  

Kunnskap:  

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger relevant for forskning innen skolefritidsordningen  
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen  
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i skolefritidsordningens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven  
  • har god kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven  

Ferdigheter:  

  • kan kritisk analysere relevant forskning om arbeid i skolefritidsordningen og hvilken betydning denne kan ha for mangfold av barn. 
  • kan anvende vitenskapsteoritisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave  
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving  

Generell kompetanse:  

  • Studenten kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff   
  • Studenten kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Obligatoriske krav  

Obligatoriske undervisningsaktiviteter:  

  • Obligatorisk deltakelse på seminarer knyttet til bacheloroppgaven  
  • Deltakelse i veiledning i forhold til veiledningsplan  

Arbeidskrav:  

  • Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse ifølge oppsatt dato  

Muntlig fremlegg på seminarer knyttet til bacheloroppgaven  

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Evertsen

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av individuell veiledning  

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.  

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto