Praksis 1 (SFPPR1)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFPPR1

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisperioden i 1. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 10 arbeidsdager. Den er innrettet som en ren observasjonspraksis og studenten skal ha et særlig søkelys på trygt, godt og inkluderende leke- og læringsmiljø og den digitale praksisen i organisasjonen

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte

Kunnskap:

  • om pedagogens arbeid og ledelse knyttet til et trygt og inkluderende leke- og læringsmiljø
  • om digital pedagogisk praksis i organisasjonen
  • om skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap

Ferdigheter:

  • kunne reflektere rundt regelverk og forhold rundt inkluderende leke- og læringsmiljø
  • kunne delta i samtaler rundt digital praksis i organisasjonen
  • kunne delta i refleksjoner ut fra yrkesetiske perspektiv

Generell kompetanse:

  • Har vilje og evne til å ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for yrkes utvikling
  • Har evne til å diskutere og kommentere lovverket rundt trygt og godt skolemiljø i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

For de 10 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.

  • Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Hege Cecilie Nygaard Barker

Arbeidsformer

Observasjonspraksis

Praksis kan finne sted på egen arbeidsplass

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto