Praksis 4 (SFPPR4)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFPPR4

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisperioden i 4. semester i skolefritidsordningen og skolen tilsvarer 20 arbeidsdager. Praksisperioden er til rettelagt for internasjonal praksis og med spesielt søkelys på Spesialpedagogikk 1 og Forskningsmetode. Praksisen skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen. Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering. Studenten skal få erfaring med forskningsmetodikk og prøve ut en selvvalgt forskningsmetode.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….  

Kunnskap:

  • om spesialpedagogens rolle knyttet til et inkluderende leke-og læringsmiljø
  • profesjonsetikk i sammenheng med spesialpedagogisk arbeid
  • om barns utvikling og forutsetninger, med vekt på mangfold og inkludering
  • spesialpedagogisk tilnærming knyttet til en mangfoldig barnegruppe 
  • skolen som lærende organisasjon og profesjonelt læringsfellesskap  
  • ved internasjonal praksis: kunnskap om kulturelle og institusjonelle forskjeller mellom norsk skolemodell og vertslandets skolemodell 

Ferdigheter:

Studenten kan 

  • utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere aktiviteter i skolefritidsordningen og i skolen, på egenhånd og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere 
  • reflektere rundt spesialpedagogisk arbeid ut fra profesjonsetiske perspektiv  
  • ved internasjonal praksis: beskrive norsk skolemodell og rammeplan og se det i lys av vertslandets skolemodell 

Generell kompetanse:

  Studenten kan 

  • ta til seg tilbakemelding fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling 
  • Kan diskutere og kommentere arbeidet i lys av lover og forskrifter, praksisskolens planverk samt forskning og teori

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

SFPPR3 Praksis 3

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

 Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering  

For de 20 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse hver dag på praksisskolen.  

Arbeidskrav knyttet til Spesialpedagogikk 1 Se emneplan for faget. 

  • Aktiv deltakelse i før - og etterveiledning. Vurderes av praksislærer som godkjent/ikke godkjent 

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Hege Cecilie Nygaard Barker

Arbeidsformer

Emnet består av gruppediskusjoner og individuell veiledning  

Praksis kan tas på egen arbeidsplass 

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto