Sannsynlighetsregning og statistikk 1 (STA100)
Emnet gir en innføring i grunnleggende sannsynlighetsregning, inkludert en introduksjon til sentrale diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsmodeller, og en innføring i simulering. Videre gir emnet en innføring i beskrivende statistikk og statistisk analyse, spesielt estimering og konfidensintervaller, hypotesetesting og regresjonsanalyse. En integrert del av emnet er en innføring i bruk av R for programmering, data-analyse og simulering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
STA100
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en innføring i beskrivende statistikk, grunnleggende sannsynlighetsregning og en introduksjon til sentrale diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsmodeller. Grunnleggende teori for estimering og for testing av statistiske hypoteser i de vanligste modellene blir gått gjennom, og eksempler på gjennomføring av statistiske analyser i praksis blir demonstrert. En innføring i simulering blir også gitt. Bruk av programvare (R) for data-analyse og modellering er en integrert del av emnet.
Tema som blir gjennomgått: Innføring i grunnleggende sannsynlighetsteori, inkludert betinget sannsynlighet, forventning, varians og en gjennomgang av vanlige sannsynlighetsfordelinger som binomisk, hypergeometrisk, poisson, eksponential og normalfordeling. Innføring i simulering. En innføring i punktestimering, konfidensintervall og hypotesetesting i situasjoner med ett og to utvalg. En introduksjon til korrelasjon, regresjonsanalyse, variansanalyse og kjikvadrattester.
Læringsutbytte
- Kunne bruke enkle metoder for analyse og presentasjon av data.
- Beherske grunnleggende sannsynlighetsregning.
- Vite hva en stokastisk variabel, sannsynlighetsfordeling, forventning og varians er.
- Kunne beregne forventning, varians og sannsynligheter til stokastiske variable og enkle funksjoner av stokastiske variable.
- Kunne bruke grunnleggende sannsynlighetsfordelinger som binomisk, Poisson, hypergeometrisk, eksponential-, t- og normalfordeling.
- Kunne bruke sentralgrenseteoremet.
- Kunne finne estimatorer og beregne konfidensintervall for noen sentrale parametre i sannsynlighetsfordelinger.
- Kjenne generelle prinsipp for hypotestesting og kunne bruke dette på ett og flerutvalgsproblemer.
- Kjenne teori for og kunne bruke korrelasjon, regresjonsanalyse og enkel variansanalyse.
- Vite hvilke forutsetninger som ligger til grunn for de ulike metodene og være i stand til å vurdere om disse er oppfylt.
- Kunne bruke kjikvadrattester.
- Kunne bruke R for grunnleggende data-analyse og simulering.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske undervisningsaktiviteter må være godkjent for å få avlegge eksamen.
Obligatoriske arbeidskrav (som innlevering, laboratorieoppgaver, prosjektoppgaver og lignende) skal være godkjent av faglærer innen 3 uker før eksamensdato.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jan Terje KvaløyInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Statistikk og samfunnsvitenskapelig metode (BØK104_1) | 8 |
Sannsynlighetsregning og statistikk 1 (BMF100_1) | 10 |
Sannsynlighetsregning med statistikk (TE0199_2) | 6 |
Sannsynlighetsregning med statistikk (ÅMA110_1) | 5 |
Statistiske metoder 1 (MOT310_1) | 5 |
Statistikk (ØK0061_1) | 4 |
Matematikk og statistikk (BØK160_1) | 4 |
Sannsynlighetsregning med statistikk (TE0199_1) | 5 |
Sannsynlighetsregning med statistikk (TE0199_A) | 6 |
Statistikk (BØK145_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.