Begynneropplæring 1-7 med vekt på grunnleggende ferdigheter (VBO110)
Studiet retter seg mot lærere på barnetrinnet og finansieres gjennom Udir. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med en studiebelastning tilsvarende 15 studiepoeng per semester. Tilbudet er delvis nettbasert. Studiet gjennomføres med en organisering som er tilpasset arbeidssituasjonen til lærere. I hvert semester er det tre fysiske samlinger på 3 og 2 dager.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VBO110
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I studiet er vi opptatt av begynneropplæringens egenart. Elevene kommer fra barnehagens muntlige tekstkultur og skal sosialiseres inn i skolekulturen og bli deltakere i et skriftkulturelt fellesskap. Studentene vil møte helhetlige perspektiver på grunnleggende ferdigheter og få tilgang til forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller. Læreplanforståelse og undervisningsplanlegging er sentralt i studiet. Videre legges det til rette for refleksjon om hva den digitale utviklingen betyr for praksis i begynneropplæringen. Studiet har dessuten ambisjoner om å styrke lærernes undervisning slik at elever med ulik språklig bakgrunn og ulike forutsetninger i størst mulig grad kan oppleve å lykkes med grunnleggende ferdigheter. Emnet bygger på nyere forskning og er på bachelornivå.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har
• kunnskap om teorier og forsking knyttet til utvikling av grunnleggende ferdigheter i en flerspråklig skole
• kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring som kan fremme læring og engasjement
• kunnskap om elevenes språklige, skriftspråklige og matematiske utvikling
• kunnskap om ulike vurderingsformer og kartleggingsverktøy i begynneropplæringen
• kunnskap om inkludering, tidlig innsats og tilpasset opplæring
• kunnskap om hva den digitale utviklingen betyr for fagenes innhold og arbeidsmetoder
• kunnskap om overgang barnehage/skole
Ferdigheter
Kandidaten kan
• anvende forskningsbasert kunnskap til å planlegge og gjennomføre god og engasjerende lese- skrive og matematikkundervisning som fremmer undring og kreativitet for alle elever
• legge til rette for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
• reflektere over egen praksis i lys av teori og forsking og bruke fagspråk muntlig og skriftlig
• vurdere elevenes lese-, skrive og matematikkompetanse og gi læringsfremmende respons
• kartlegge lese-, skrive -og regneferdigheter, kjenne igjen tidlige tegn på elever som strever med disse ferdighetene og sette i gang tiltak.
• bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i begynneropplæringen
• legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en flerspråklig skole
• anvende faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon over egen og skolens praksis
• bidra til å utvikle god praksis når det gjelder lese-, skrive- og matematikkundervisning gjennom erfaringsutveksling med kolleger og samarbeidspartnere
Forkunnskapskrav
Godkjent grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning eller førskolelærer/barnehagelærerutdanning med tilleggsutdanning, minst 60 stp. rettet mot undervisning på barnetrinnet, førskolelærer/barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning tilsvarende minst 60 stp. Søker må være ansatt i lærerstilling i grunnskolen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappevurdering med 2 bearbeidede fagtekster og tilhørende refleksjonsskriv. For studenter som ønsker å avslutte studiet etter 15 studiepoeng, gis det mulighet til å levere mappe etter høstsemesteret. Mappa vil da inneholde 1 fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
Studentene skal prøve ut og reflektere over undervisningsopplegg gjennom 4 skriftlige, individuelle tekster på 2000 ord.
-
Studentene skal gjennomføre 1 gruppearbeid med muntlig presentasjon for faglærer og medstudenter.
-
Studentene skal gjennomføre 1 kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.
-
Etter hver samling skal studentene skrive refleksjonslogg på ca. 500 ord, totalt 6 stk.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8.
Fagperson(er)
Faglærer:
Camilla Lausund FitjarFaglærer:
Johanne Ur SæbøEmneansvarlig:
Inga Kjerstin BirkedalStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenFaglærer:
Aline Alves-WoldStudiekoordinator:
Ellen RafosArbeidsformer
Mellom samlingene vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformen CANVAS. I studiet brukes varierte arbeidsformer som forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner, individuelt arbeid, tekstskriving og erfaringsdeling i eget personale. Studentene vil selv få erfaring med bruk av digitale verktøy gjennom CANVAS (f.eks. samskriving og tekstrespons) og gjennom arbeidskrav som vil innebære pedagogisk bruk av digitale verktøy i egen praksis. Studentenes egen praksis benyttes som en del av refleksjonsgrunnlaget i studiet ved at de skal gjøre utprøving i egen undervisning basert på kritisk refleksjon og ny teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Studentene skal skrive fagtekster knyttet til utprøvingene, og vil få digital respons fra både medstudenter og faglærere på disse tekstene. Studentene skal også skrive kortere refleksjonslogger, gjennomføre gruppearbeid knyttet til bruk av kartleggingsverktøy, samt gjennomføre kunnskaps- og erfaringsdeling i eget kollegium. Studentene støttes i lesing av forskningsartikler gjennom tekstseminar og støttes i akademisk skriving ved at de får veiledning på tekst både individuelt og i grupper.
Praksis
Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det forutsettes at en er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Begynneropplæring (1.- 7. trinn) (VBO101_1) | 30 |