Kunst, kultur og kreativitet (VKB100)

Studiet er et samlingsbasert studium og gjennomføres på deltid over ett år, med en organisering tilpasset barnehagelærerens arbeid og studiesituasjon. Emnet kan søkes innpasset i Master i barnehagevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Innholdet i studiet vil senteres rundt fire gjennomgående hovedtema, som vil være sentrale gjennom hele studiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VKB100

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

For å møte barnehagens behov for pedagogisk kunstfaglig kompetanse vil innholdet i dette studiet sentreres rundt fire gjennomgående hovedtema:

  • Kunstnerisk og pedagogisk kompetanse i kreative og skapende prosesser for og med barn
  • Barnet som skapende aktør i kreative prosesser
  • Pedagogen som kompetent tilrettelegger i fagområdet Kunst, kultur og kreativitet
  • Kunstens potensiale i arbeidet med estetiske og emosjonelle læreprosesser

Disse temaene vil være gjennomgående i hele studiet og vil knyttes tett opp til barnehagens praksis. Temaene vil forankres i teori og forskning, men vil ha en svært praksisnær tilnærming. Studenten skal også få mulighet for å utvikle redskaper til å oppleve profesjonelle kunstuttrykk sammen med barna. Utdanningen skal gi kunnskap om hvordan man i kunstneriske og estetiske prosesser kan jobbe med mangfold og inkludering gjennom en bredde av uttrykk, og hvordan man kan inkludere barn med funksjonsvariasjoner. Studiet vil arbeide med ulike metoder i denne sammenheng.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskaper innenfor fagområdet Kunst, kultur og kreativitet og spesialisert innsikt i hvordan man arbeider allsidig og profesjonsrettet med musikk og dans i barnehagen.
  • kan anvende kunnskap om hvordan man gjennom musikk og dans legger grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid.
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til barns møte med kunstneriske og kulturelle uttrykksformer.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig og variert med skapende og kreative prosesser i barnehagen.
  • skal kunne anvende metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
  • kan analysere og reflektere, samt utvikle redskaper til å støtte opp om barns kunstopplevelser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kommunisere om kunstfaglige problemstillinger knyttet til barnehagekontekster.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter gjennom avanserte oppgaver og prosjekter på måter som får betydning for feltet.
  • kan analysere relevante kunstfaglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Bachelor i barnehagelærer/førskolelærer og er ansatt i barnehage

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Eksamensformen er mappeeksamen, bestående av tre (3) tidligere innleverte arbeidskrav som skal dokumenteres og presenteres. Eksamensformen er basert på prosessarbeid i praktisk-estetisk erfaring og refleksjon. Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonstekster, Gruppepresentasjoner, Forestilling, Kunstnerisk utviklingsarbeid, Obligatorisk deltakelse

For å sikre progresjon og jevnt arbeid med studiet, er det lagt opp til arbeidskrav tilknyttet hver av samlingene. Disse vil i stor grad være praktiske og vil dokumentere studentens praktisk-estetiske forståelse og ferdigheter.

Spesifisering av arbeidskrav:

  1. 4 korte refleksjonstekster på hver 400 ord (+/- 10 %) dokumentert i ulke skriveformer (dikt, poesi, tegning, rim, assosiasjonstekster etc.)
  2. 4 praktiske gruppepresentasjoner (inntil 10 min).
  3. Delta i en profesjonell forestilling og inngå i en muntlig gruppesamtale.
  4. Planlegge, gjennomføre og evaluere et kunstnerisk utviklingsarbeid og dokumentere dette (inntil 20 min).
  5. Minimum 80 % obligatorisk deltakelse.

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene (arbeidskravene) vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Siri Dybwik

Emneansvarlig:

Kirsten Halle

Arbeidsformer

Gjennom deltakelse i varierte undervisningsformer, praktisk og metodisk, vil studenten få erfaring med å tilrettelegge for varierte skapende og kreative prosesser og kunne reflektere kritisk over betydningen av slike praksiser.

Undervisningen består av praktisk estetisk prosjektarbeid i musikk og dans med vekt på utøvende og skapende prosesser, seminarer, gruppearbeid, selvstudium, digitale læringsformer og forestillingsbesøk. Det legges opp til studentaktive læringsformer der studentene får arbeide selvstendig og kreativt i musikk og dans. Arbeidsoppgaver som gis i emnet knyttes opp til studentenes barnehagepraksis

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, eksternfinansiert

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto