Matematikk 2, 5.-10. trinn, modul 1 (VMA201)

Studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstrinnet, men vil også være aktuelt for lærere i mellomtrinnet som ønsker en faglig fordypning i matematikk. Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Emnet fokuserer på matematikk og fagdidaktikk knyttet til temaene algebra og funksjonslære. I tillegg legges særlig vekt på problemløsning og hvordan IKT kan brukes til å inspirere og motivere elever, og samtidig fremme læring.

Emnet kan tas separat uten å fortsette med modul 2. For å fullføre Matematikk 2 (30 studiepoeng) må også modul 2 (vårsemesteret) tas.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VMA201

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Målet med emnet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Fokus er på algebra, funksjonslære og analyse og fagdidaktikk. Undervisningskunnskap innebærer solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglig kunnskap særegen for lærerprofesjonen. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at læreren kan sette seg inn i elevenes læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpassing kan tilrettelegge matematikkundervisningen.

Emnet gir derfor en grundig innføring i algebra, funksjonslære og analyse med tanke på lærerens undervisningskunnskap.

Bruk av digitale verktøy er en del av læreplanen i matematikk i grunnskolen. Både koding og ulike spesialprogrammer i de ulike delene av matematikkfaget er aktuelle. Emnet vil gjenspeile dette.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne

  • ha god forståelse for regning med tall, tallsystemer, algebra og likninger. Kjenne til typiske misoppfatninger innenfor disse emnene, særlig overgangen fra aritmetikk til algebra med fokus på den generaliserte tenkningen.
  • ha god forståelse for funksjonsbegrepet og egenskapene til ulike funksjonstyper som f.eks. polynom-, eksponential- og rasjonale funksjoner, ha god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, enkle differensiallikninger og enkle matematiske modeller, og kunne relatere dette til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • ha kjennskap til hva undervisningskunnskap i matematikk innebærer. Se betydningen av samspillet mellom fagdidaktisk kunnskap, fagkunnskap og matematisk horisontkunnskap
  • kjenne til ulike teorier for læring og undervisning i matematikk, ha innsikt i språkets rolle for læring og kunne å kommunisere ved hjelp av matematisk språk
  • kunnskap om hvordan læreren kan bruke problemløsning og digitale verktøy som læringsfremmende undervisningsmetoder.
  • kunnskap om grunnleggende ferdigheter i matematikk og hvordan elever kan utvikle egne ferdigheter og bygge en matematisk identitet.
  • Kunnskap om overgang barne-ungdomsskole og ungdomsskole-videregående og kjenne til matematikken på disse trinnene.

Ferdigheter

  • kunne formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kunne bruke digitale verktøy i arbeid med matematikk og kunne kommunisere matematikk skriftlig ved bruk av digitale verktøy
  • kunne bidra i lokalt læreplanarbeid og ha kunnskap om lærerplanens oppbygning.
  • kunne reflektere over hvordan lærerplanens generelle mål kan implementeres i egen matematikkundervisning.

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning som inkluderer enten

  • 30 studiepoeng/10 vekttall matematikk/matematikkdidaktikk fra lærerutdanningen

eller

  • 30 studiepoeng/10 vekttall annen relevant matematikkutdanning. Relevans vurderes av fagkomité.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveinnlevering 1, Oppgaveinnlevering 2
Studenten skal ha gjennomført og bestått to obligatoriske arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene vil inneholde utprøving av eget undervisningsopplegg i forhold til problemløsing. Arbeidskravene vil også inneholde regneøvelser og oppgaver knyttet til matematikkdidaktisk litteratur.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Dag Torvanger

Faglærer:

Cato Tveit

Arbeidsformer

Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger i semesteret. Hver samling er 3 dager à 6 timer. I perioden mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og faglærer via Canvas. Det blir tilrettelagt for kollokvier på nett mellom samlingene.

En betydelig del av studentens arbeidsinnsats foregår i periodene mellom samlingene. Det gis oppgavesett som studentene jobber med. I tillegg skal det leveres to obligatoriske arbeidskrav.

I samlingene gis det fellesforelesninger og noe tid til individuelt arbeid og arbeid i grupper/par.

Forventet arbeidsmengde (timer i parantes):

Undervisning (ca.54 timer)

Forberedelser (ca.100 timer)

Egenarbeid med oppgaver (ca.100 timer)

Eksamen, repetisjon + forberedelser (ca.50 timer)

Arbeidskrav (ca.100 timer)

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto