En praktisk innføring i strategisk ledelse (IND115)
Emnet undervises digitalt med forhåndsinnspilte forelesninger. Alt innhold er tilgjengelig fra dag én slik at du har frihet til å velge hvor og når du ønsker å studere. Undervisningen er delt opp i mindre deler slik at det er enkelt å tilpasse undervisningen til din egen hverdag. Emnet gir en enkel og praktisk innføring i strategi med fokus på forretningsstrategi. Emnet vil gjøre deg bedre i stand til å tenke strategisk og til å ta strategiske beslutninger i din nåværende jobb, prosjekt, og/eller bedrift.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IND115
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Emnet gir deg grunnlag for å forstå hva strategi er, og hvordan strategisk ledelse kan skape verdi for deg og din organisasjon. Emnet gir et variert innhold fra det å lede seg selv og andre strategisk til det å utvikle og sette forretningsstrategier ut i live. Du vil bli kjent med sentrale analytiske modeller slik som Porter sin femkraftsmodell og VRIO i tillegg til breiere rammeverk beregnet for utvikling av forretningsmodeller og -strategi inkludert Business Model Canvas og Playing-to-Win.
Strategi er et virkemiddel til å skape mer verdi med gitte ressurser, å videreutvikle dine og bedriften sine ressurser, og å styrke det fremtidige potensialet. De valgte modellene og verktøyene i emnet reflekterer at fokus er på forretningsstrategi som det å styrke en organisasjon sin konkurransekraft og øke sannsynligheten for å lykkes med sine produkter og tjenester i markedet.
Læringsutbytte
Kunnskap
-
Ha en bred forståelse av hva strategi er
-
Forstå hva som kjennetegner strategisk ledelse
-
Kjenne til rammeverk for å lede seg selv og andre strategisk
-
Forstå forskjell mellom verdiskaping og lønnsomhet
-
Forstå hva som er kilder til konkurransefortrinn for en bedrift
-
Kjenne til strategiske modeller for å analysere eksterne og interne faktorer
-
Ha kjennskap til rammeverk for å utvikle forretningsstrategi
Ferdigheter
-
Elementære evner til å tenke og lede strategisk.
-
Kunne anvende strategiske modeller for å analysere eksterne og interne faktorer
-
Evne til å benytte rammeverk til å utvikle forretningsstrategier
-
Evne til å kommunisere strategier
-
Evne til å vurdere forretningsstrategier
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sigbjørn Landazuri TveteraasInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Quizer og innleveringsoppgaver
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).