Mobbing- forebygging og håndtering i skole og barnehage (VAM100)

Emnet tar sikte på å styrke generell kompetanse knyttet til mobbing. Slik at den enkelte kan bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VAM100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Følgende tema vil bli tatt opp:  

  • Forståelse av fenomenet mobbing både ansikt til ansikt og digitalt og avgrensing fra nærliggende begreper. 
  • Teori og forskning om hva som karakteriserer mobbing mellom jevnaldrende i ulike aldre. 
  • Teori og forskning om hva som karakteriserer situasjoner der barn og unge blir mobbet av voksne. 
  • Teori og forskning om tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå som forebygger,  avdekker, stopper og følger opp mobbing. Presentasjon av aktuelle verktøy. 
  • Lov og regelverk i arbeid med mobbing. 
  • Oversikt over ulike roller og ansvar i kommuner og fylkeskommuner, samt tilsynsrollen på statlig nivå som er knyttet til forebygging, avdekking, stopping og oppfølging av mobbing. 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:

  • Fenomenet mobbing
  • Teorier som er relevante til studiet om mobbing
  • Forskningsbaserte og egnede tiltak for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing
  • Juridiske og etiske forhold knyttet til arbeid med mobbing og andre krenkelser

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:

  • Forstå faktorer som fører til at mobbing oppstår på individ, gruppe og systemnivå.
  • Følge opp aktivitetsplikten i loven, ved å iverksette forskningsbaserte metoder for å:

A) forebygge at mobbing skjer

B) avdekke mobbing

C) stoppe mobbing som skjer

D) følge opp i etterkant av en mobbesak.

Profesjonell (generell) kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • Ha utviklet en grunnleggende kunnskap og forståelse om mobbing slik at de blir bedre rustet til å forebygge og håndtere mobbeproblematikk.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 1 Måneder Bokstavkarakterer

Individuell hjemmeeksamen. 4000 ord (+/- 10%).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1, Arbeidskrav 2

To arbeidskrav a 1000 ord +/- 10%. Ved ikke- godkjent arbeidskrav vil man få mulighet til en andregangs innlevering av arbeidskrav. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke-godkjent

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Arbeidsformer

Emnet er nettbasert og går over to semestre: Digitale forelesninger som kan ses når det passer den enkelte. I tillegg vil studentene få tilbud om noen frivillige 'live' digitale seminarer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Mobbing- forebygging og intervensjon i skolen (ES597_1) 7.5

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto