Fremtidens ansvarlige turisme samler nordiske eksperter

Den nettbaserte seminaruken om ansvarlig turisme (18.-22. mars 2024), som arrangeres i nordisk samarbeid, tar opp aktuelle temaer innen ansvarlig turisme, som klimaendringer og turisme, tilgjengelighet og etikk i turismen, konkrete tiltak for å fremme ansvarlighet og turismens fremtid.

Publisert Sist oppdatert

18.-22. mars

Hver dag fra 13:00-16:00

Place

Zoom/online

Noen av temaene på seminaret er ansvarlig turisme, for eksempel klimaendringer og turisme, tilgjengelighet og etikk i turismen, konkrete tiltak for å fremme ansvarlighet og turismens fremtid.

Nordisk nettbasert seminaruke i ansvarlig turisme

Nettverket International Centre for Responsible Tourism Finland (ICRT Finland), som koordineres av Jyväskylä University of Applied Sciences (Jamk), arrangerer i samarbeid med nordiske partnere den første nordiske nettbaserte seminaruken for ansvarlig turisme, som samler eksperter rundt temaet.

Nettverket International Centre for Responsible Tourism Finland (ICRT Finland), som koordineres av Jyväskylä University of Applied Sciences (Jamk), arrangerer i samarbeid med nordiske partnere den første nordiske seminaruken om ansvarlig turisme på nett, som samler eksperter rundt temaet. I tillegg til Jamk organiseres arrangementet av Universitetet i Dalarna og Region Västerbotten Tourism fra Sverige, Hólar University og Icelandic Tourism Research Center fra Island, Syddansk Universitet fra Danmark, Universitetet i Stavanger fra Norge, Universitetet i Øst-Finland og Visit Finland fra Finland, samt det globale nettverket International Centre for Responsible Tourism (ICRT Hub).

Det nordiske samarbeidet har allerede pågått i noen år, og i løpet av våren lanseres en felles publikasjon om beste praksis for ansvarlig turisme. Planen er å gjøre den nettbaserte seminaruken til et årlig tilbakevendende arrangement som samler både studenter og næringslivsrepresentanter samt utdannings- og forskningspersonell for å diskutere aktuelle temaer og bygge nettverk på tvers av landegrensene.

Programmet, som foregår på ettermiddagene fra mandag til fredag, er fullt av interessante foredrag fra fremtredende reiselivseksperter fra hele verden. Hver dag har sitt eget tema, og i tillegg til foredragene inneholder programmet interaktive workshops og diskusjoner.

Foredragsholder under ukens første foredrag er Harold Goodwin, grunnleggeren av det internasjonale ICRT-nettverket, som er kjent som en av de viktigste forkjemperne for ansvarlig turisme i verden. Visit Finlands eksperter Liisa Kokkarinen og Hanna Muoniovaara belyser hva slags utviklingsarbeid for ansvarlighet som gjøres i Finland, og hva slags klimatiltak som iverksettes innen turisme.

I tirsdagens program trekker Kajsa Åberg, Kristin Godtman Kling og Lina Nillson frem ulike perspektiver for å fremme tilgjengelighet i reiselivet med konkrete eksempler fra Sverige. Onsdag vil turismens etiske utfordringer bli tatt opp under ledelse av Åsa Helen Grahn (Norge), Anne-Mette Hjalager (Danmark) og Ioanna Farsari (Sverige).

Torsdag ettermiddag presenterer Gústaf Gústafsson, Ásta Kristín Sigurjónsdóttir og Jessica Aquino fra Island konkrete verktøy for å fremme ansvarlighet i reiselivet. Ukens siste sesjon tar for seg nye former for turisme og ansvarlighetskommunikasjon gjennom foredragene til Katja Pasanen, Elli Vento, Minna Tunkkari-Eskelinen og Rositsa Röntynen og en paneldiskusjon med nordiske foredragsholdere ledet av Guðrún Þóra Gunnarsdóttir.

Seminaruken er åpen for alle og er gratis. Medierepresentanter er også velkomne til å delta på seminaret.

Picture of Stavanger skyline during night

Tidspunkt: 18.-22.3.2024 daglig fra 13:00-16:00 lokal tid. (Seminaret arrangeres av ICRT Finland fra kl. 14:00-17:00 finsk tid).

Sted: Zoom

Mer informasjon finner du på nettsiden!

Kontaktinformasjon:Riitta Koivisto, +358504793981, riitta.koivisto@jamk.fi

Kontaktinformasjon Norsk Hotellhøgskole