– Målet er å bli hotelldirektører

Det er den klare meldingen fra to studenter ved Norsk hotellhøgskole, som er i ferd med å gjøre ferdig bachelorgradene sine samtidig som de har fått seg jobb gjennom en trainee-ordning ved Sola Strand Hotel.

Memet Kayhan og Hans Kristian Bjune foran Sola Strand Hotel.
Memet Kayhan og Hans Kristian Bjune har et langsiktig mål om å bli hotelldirektører. Foto: Stine Lillesund.

Memet Kayhan (24) fra Trondheim er Booking Manager og Hans Kristian Bjune (23) fra Re i Vestfold er Meeting & Event Manager ved hotellet. De startet i trainee-stillinger

Den første tittelen de fikk, var Front of House Supervisor, og med det var første steget til en lederstilling, tatt. Som Front of House Supervisor er man fast ansatt, men får ingen spesifikk tidsramme på stillingen. Målet er å være klar for å ta over en avdeling etter ett år.

– Vi tok over hver vår avdeling etter seks måneder. Vi er ambisiøse og jobber hardt. Vi har lært mye. Selv har jeg jobbet på hotell siden jeg var 16, sier Kayhan.
Han gikk veien via et fagbrev i reiseliv og har jobbet som resepsjonist mens han tok påbygg for å få studiekompetanse.

Hard jobbing og ydmykhet

Hans Kristian Bjunes hotellkarriere startet da han var 18-19 år. Han studerte i Sydney før han valgte Norsk hotellhøgskole (NHS). Han har klare råd til andre som ønsker samme karrierevei:

– Jobb hardt og vær tålmodig, sier Bjune.

Både Bjune og Kayhan jobbet beinhardt for å klare å overta hver sin avdeling halvveis i trainee-programmet.

– Ydmykhet og lagspill er viktig når man er ny, påpeker de to.

Ønsker å utvikle ledere i tidlig alder

Det er Sola Strand Hotel som har tatt initiativet til å etablere en trainee-ordning for studenter fra Norsk hotellhøgskole (NHS). Hensikten er å utvikle unge ledere, og ordningen skal gi studentene en unik mulighet til å koble sammen teori og praksis.

Trude Furunes, instituttleder ved NHS, forteller at hotellhøgskolen ønsker å gi studenter sjansen til å utvikle seg til ledere allerede i ung alder.

– Det å gi studenter muligheter for å oppleve arbeidslivet mens de studerer, er verdifullt. Vi håper etter hvert at flere hoteller vil være interesserte i slike traineeordninger. Det gir litt mer målrettet erfaring enn det å jobbe med de samme arbeidsoppgavene gjennom hele studietiden, sier Trude Furunes, leder ved Norsk hotellhøgskole.

For Sola Strand Hotel og Team Hotels er det viktig å samarbeide med NHS.

– Det er en forutsetning for å delta i traineeordningen at studentene fullfører studiet parallelt med at de jobber hos oss, presiserer hotelldirektør Michael Holm, som har gode erfaringer fra første gjennomføring og nå rekrutterer for andre gang.

De første studentene ble rekruttert for oppstart da de gikk på sitt femte semester, men Holm ser nå på mulighetene for å rekruttere studenter allerede i andre semester, fra våren 2023.

For hotellet er videre satsning på kompetanseutvikling viktig, og det var også en del av klausulen da Ellen & Axel Lunds stiftelse solgte hotellet til Glastad-familien fra Farsund ved årsskiftet 2020/21. En trainee-ordning kan gi studentene ekstra mulighet til å koble teori og praksis, og få økt ansvar over tid.

– Vi gir dem et eget trainee-løp, der de starter med å jobbe i ulike avdelinger og etter hvert får mer ansvar og blir med i ledergruppen. Per nå har vi 16 NHS-studenter som jobber hos oss mens de studerer, så det er ikke slik at alle er i en traineeordning, forteller Holm.

– Viktig for regionen

Kayhan og Bjune opplever at det å være trainee og å jobbe i bransjen, har gitt dem et større innblikk i hvordan et hotell drives, og hva som løses i kulissene.

– Vi ser hele prosessen som ligger under gjestens opplevelse fra salg, booking og til å ta imot gjesten. I tillegg får vi innsikt i økonomi og effektiv drift, sier de.

Holm viser til at mange studenter hvert år kommer flyttende til regionen for å studere, og at det gir regionen og virksomhetene god tilgang på kompetanse.

– Det er veldig viktig for reiselivet generelt og hotellene spesielt at Norsk hotellhøgskole holder til i Stavanger, sier Holm.

Furunes mener at trainee-ordningen er et spennende initiativ som NHS er glade for å være med på å videreutvikle.

– Vi tror dette er vinn-vinn-vinn for studenter, bransjen og ikke minst våre utdanninger, sier hun.

Tekst: Ingveig Tveranger