Populært med psykologistudier ved UiS

Nesten tolv søkere konkurrerer om en og samme studieplass på det nye masterstudiet i psykologi.

Oppretter Kognitiv lab
Mange har søkt seg til masterstudiet i psykologi i årets studietopptak.

Totalt 235 søkere har valgt det toårige masterstudiet i psykologi ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet som sitt førstevalg i årets studieopptak. Det betyr at det er 11,8 primærsøkere per studieplass på studiet, som starter for aller første gang til høsten.

– Det er veldig kjekt og etter forventningene våre, sier studieprogramleder Nicolay Gausel.

Godt grunnlag for gode samarbeid

At hele 11,8 studenter konkurrerer om en og samme studieplass, tror Gausel vil komme både samfunnet og studiekvaliteten til gode.

– Her er det mange kvalifiserte søkere, og det gir gode forutsetninger for å ha et skikkelig fint samarbeid med medstudenter og ansatte som er involverte i masteren. Det er bare å glede seg for studentene som kommer, sier han og fortsetter:

Profilbilde av mann med skjegg. Blå bakgrunn. Foto.
Nicolay Gausel, studieprogramleder på masteren i psykologi, forteller at de kommende studentene kan glede seg til studiet starter.

– Når vi har så mange søkere, betyr det at de som kommer inn, forhåpentligvis er de flinkeste vi har til å komme ut i samfunnet etterpå og hjelpe de som trenger det. Det er veldig positivt. Dess bedre kvalifiserte hjelpere vi har i samfunnet, dess bedre rustet er vi til å hjelpe og løse ulike samfunnsutfordringer, sier han.

Også til bacheloren i psykologi er det høye søkertall, med 249 primærsøkere til 40 studieplasser. Det gir 6,2 primærsøkere per studieplass.

– Det er et uttrykk for at den delen av befolkningen som studerer, ser at det er et behov for mer psykologisk kompetanse i samfunnet, sier Gausel.

Møter studentene med sterk psykologifaglig kompetanse

Dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Turid Borgen, gleder seg over at så mange søkere har valgt bacheloren og masteren i psykologi som førsteprioritet.

– Det viser at interessen for psykologifaget er stor blant studiesøkerne, og vi gleder oss til å ønske de første studentene på denne masteren velkomne til UiS, sier hun.

Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, gleder seg til å ønske de nye studentene velkomne. Foto: UiS/Live Kolstad Kvalsvik.

Samtidig med at søkertallene til bacheloren og den toårige mastergraden i psykologi er høye, venter UiS på svar fra NOKUT på klagen UiS leverte etter å ha fått avslag på søknaden om å få etablere et profesjonsstudium i psykologi.

– Vi har bygget opp sterk kompetanse på psykologifeltet som studentene på bachelor- og masterstudiene vil møte. Vi ønsker også å kunne få tilby et seksårig klinisk profesjonsstudium og står sterkt rustet til å tilby det i tillegg til bacheloren og masteren, sier Borgen.

Interesse for flere samfunnsvitenskapelige studier

I tillegg til psykologiutdanningene er det stor interesse for flere studier ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

De tre samfunnsvitenskapelige studiene med flest primærsøkere per studieplass på bachelornivå:

• Digital serviceledelse har 152 primærsøkere og 40 studieplasser. Det betyr at dette studiet har 3,8 primærsøkere per studieplass.
  • Bachelor i sosialt arbeid 304 primærsøkere og 87 studieplasser. Det betyr at dette studiet har 3,5 primærsøkere per studieplass.
  • Fjernsyns- og multimedieproduksjon har 70 primærsøkere og 20 studieplasser. Det betyr at dette studiet har 3,5 primærsøkere per studieplass.

De tre samfunnsvitenskapelige studiene med flest primærsøkere per studieplass på masternivå:

• Endringsledelse har 231 primærsøkere fordelt på 42 studieplass. Det betyr at dette studiet har 5,5 primærsøkere per studieplass.
  • Service Leadership in International Business har 65 primærsøkere på 15 studieplasser i det lokale opptaket. Det betyr at dette studiet har 4,3 primærsøkere per studieplass i det lokale opptaket. I tillegg har dette studiet også et internasjonalt opptak.
  • Barnevernsarbeid har 74 primærsøkere fordelt på 25 studieplass. Det betyr at dette studiet har 3 primærsøkere per studieplass.

Se Samordna opptak for mer informasjon om søkertallene til høyere utdanning ved universiteter og høyskoler i 2023.

Les om årets søkertall til alle studiene ved UiS.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik