– Tett på næringslivet, utvikler ledere og supert studentmiljø

Det er noen av tilbakemeldingene Norsk hotellhøgskole får fra tidligere studenter. Svært mange har lederstillinger innen reiselivet og i andre bransjer.

Søknadsfristen til høyere utdanning er like om hjørnet, og på Universitetet i Stavanger finner du landets beste hotellhøgskole. Mange tenker hotell, restaurant og reiseliv når det er snakk om Norsk hotellhøgskole (blant tidligere studenter referert til som NHS). Samtidig søker stadig flere seg til Norsk hotellhøgskole for å ta ledelsesutdanning.

Fra NHS til konserndirektør og reiselivssjef

Marianne Bakke er konserndirektør for SMB & Landbruk i SpareBank1 SR-Bank. Hun mener at NHS leverer på et høyt nivå når det gjelder både fag- og lederutdanning.

– Jeg tror på en solid grunnmur når en utdanner seg, så kan en heller spesialisere seg på veien. Det som var spesielt med NHS var at alle studentene hadde jobberfaring, og flere hadde ledererfaring før de startet studiet. Det gjorde at listen ble lagt høyt i forhold til forventninger når det gjaldt videre karriere. Selv fortsatte jeg med en master i internasjonal markedsføring i Skottland etter NHS. Jeg har tatt med meg nyttig læring og erfaring fra alle årene jeg har studert, sier hun.

Hun tenker tilbake på tiden ved NHS med stor glede, som har gitt lyst på nye studier og ny læring. Selv mener hun at studenter med bakgrunn fra NHS absolutt er interessante jobbsøkere.

– Folk fra NHS har ofte valgt studiet med hjertet, og da har de store forutsetninger for å lykkes.

Også Sten Harald Norund Hansson, reiselivssjef i Visit Hammerfest AS og daglig leder i Go North, har tatt med seg gode erfaringer fra NHS.

– Å gå på Norsk hotellhøgskole har gitt meg variert ballast for å ha en topplederstilling, der jeg har ansvar for økonomi, psykologi og et godt grunnlag for å løse oppgavene og finne den informasjonen man trenger i arbeidslivet. Det er ikke feil at skolen er så anerkjent, NHS tar deg ganske langt når du søker jobb, sier han.

Hansson har selv ansatt folk som har gått på Norsk hotellhøgskole, han mener at de som kommer ut fra NHS er folk med relevant kompetanse. Selv fikk han jobben han nå har to måneder før han leverte masteroppgaven sin.

Sten Harald Norund Hansson. Foto: Visit Hammerfest.

– Lederutdanning på høyt nivå

Instituttleder Trude Furunes forteller at tidligere studenter er blitt ledere på mange nivåer.

– Den mest kjente er kanskje Bent Høie som var helseminister i Solberg-regjeringen og fikk brukt lederegenskapene sine gjennom covid-pandemien. Våre studenter jobber i alle bransjer og med et bredt spenn av erfaringer og ansvarsområder, sier hun.

Hun mener at stadig flere oppdager at Norsk Hotellhøgskole leverer topp ledelsesutdanning. Det bekrefter Gjermund Dahl som er direktør på Clarion Hotel Energy i Stavanger. Han fikk med seg bransjekunnskap og et nettverk langt utenfor egen bransje.

– I tillegg er det fint å holde kontakt med hotellhøgskolen for faglige oppdateringer jevnt og trutt, sier Dahl, som også ser det som et pluss å hente inn folk med utdannelse fra skolen der han selv gikk.

Vitnemål ga trygghet til å takle utfordringer

Victoria Nesvik er daglig leder på restauranten Jonas B i Lyngdal. Hun var svært målrettet og valgte en master på Norsk hotellhøgskole fordi hun ville på studieutveksling i Australia og ønsket seg inn i hotell- og restaurantbransjen. Det lykkes hun med. Hun ble først hotelldirektør og er nå daglig leder for en restaurant.

– Starten på yrkeslivet ble krevende pga covid, men jeg fikk jobb samme dag som jeg leverte masteroppgaven. Jeg har fått et stort internasjonalt nettverk og lærte mye av oppholdet i Australia. I arbeidslivet har jeg fått mye tillit. Vitnemålet fra NHS har gitt meg tryggheten til å ta utfordringer og er en perfekt bakgrunn for jobber i denne bransjen, sier Nesvik.

Victoria Nesvik viser en meny.
Victoria Nesvik. Foto: Jonas B.

Instituttleder Furunes følger opp:

– Norsk hotellhøgskole er et godt sted å studere. Vi rangeres over gjennomsnittet av hotell- og reiselivsutdanninger i Norge når det gjelder studenters tilfredshet med studiene. Spesielt skårer vi bra på arbeidslivsrelevans og tilknytningen til næringslivet. Det har vi jobbet spesielt med og er glade for at det gir resultater, sier hun.

Hun viser til at skolen har høy score sammenlignet med andre økonomiske administrative utdanninger og det er en honnør til det akademiske personalet som bidrar til at studentene trives og utvikler seg faglig. Hun forteller at skolen er vel ansett hos arbeidsgivere.

– Det gleder oss at et vitnemål fra Norsk hotellhøgskole er attraktivt hos de som ansetter nye folk, og det betyr at det går greit å få seg jobb med en bachelor eller master fra vår skole.

Velkommen til Åpen dag 8. mars! Husk at søknadsfristen for samordnet opptak er 20. april i år.

Instituttleder Trude Furunes. Foto: Live Kolstad Kvalsvik.

Tekst: Ingveig Tveranger