UiS-dokumentar til Bergen internasjonale filmfestival

Da dokumentarskaper Hans Eirik Voktor intervjuet forfatter Einar Økland i 2004, fikk han et innblikk i en ufortalt historie han gjerne ville vite mer om. 16 år senere er historien blitt til dokumentaren "Einars veg" – og skal vises på Bergen internasjonale filmfestival.

Portrettbilde av Einar Økland.
Dokumentaren "Einars veg", laget av dokumentarskaper Hans Eirik Voktor, skildrer forfatter Einar Øklands liv og karriere. Foto: Tove K. Breistein

– Einar er en av de de mest markante poetene på Vestlandet. Gjennom det er han en av de mest markante tenkerne vi har på Vestlandet. Det er en selvfølge at han sokner til Universitetet i Stavanger og at Universitetet i Stavanger skal bry seg om og være interessert i det han gjør, sier Voktor.

Vil gi et bilde av poesiens betydning

Siden 2016 har Hans Eirik Voktor fulgt Økland som reflekterer over livet sitt og karrieren sin. Gjennom intervjuer, arkivopptak og Øklands opplesing av egen poesi får seeren et innblikk i Øklands tanker om seg selv og opplevelsene som har vært med på å definere hans vei i livet.

Første idé til dokumentaren oppstod da Voktor i 2004 besøkte Dag Solstad, Espen Haavardsholm, Tor Obrestad og Økland selv. Han intervjuet dem alle, og la særlig merke til noe av det Økland formidlet i et par sekunder av intervjuet.

– Han rørte et bakteppe som var fullstendig ufortalt av både ham og alle de andre, og som rommet en film. Det var utgangspunktet for filmen, forteller Voktor.

I 2016 startet arbeidet med selve produksjonen. I begynnelsen sjekket Voktor inn på hotell hver gang han besøkte Økland – til slutt flyttet han inn til ham.

– Gjennom det tror jeg at jeg kan gi et bilde av den betydningen jeg selv har kjent av poesien hans, sier Voktor.

Hans Eirik Voktor smiler og holder et filmkamera. Han står ute med trær og UiS i bakgrunnen.
Dokumentarskaper og førsteamanuensis Hans Eirik Voktor. Fotograf: Eivind Biering-Strand

Et mål om at folk skal kjenne seg igjen

Selve startpunktet i dokumentaren, det kunstneriske grepet, ble, i tillegg til intervjuet gjort i 2004, boken Amatøralbum, den første boken Voktor selv leste av Einar Økland.

For dokumentarskaperen er det viktig at folk skal kjenne seg igjen i følelsene Økland formidler; dokumentaren er utformet som et portrett, men skal ikke handle kun om Økland. De ubevisste lagene i dokumentaren skal gi oss en følelse av at den også handler om alle oss andre.

– Når man lager noe om en poet, har man muligheten til å gå fra det ubevisste til det bevisste – man har muligheten til å nå felles følelser. Jeg er helt sikker på at når man setter poesien hans fri, vil de som hører diktene, oppleve at de kjenner seg igjen i de samme følelsene og få noe ut av det, sier Voktor.

UiS representert på internasjonal filmfestival for andre år på rad

Voktor har tidligere laget portrettdokumentarer om flere kjente kulturskikkelser, som Kjell Pahr-Iversen, Dag Solstad og Helge Torvund.

– Disse folkene er antakelig noen våre viktigste tenkere, og jeg tror det er en av universitetets oppgaver å komme i inngrep med den delen av den felles sjelen som de representerer, sier Voktor.

Einars veg ble i september vist på litteraturfestivalen Kapittel, og i oktober vises den på Bergen internasjonale filmfestival (BIFF). Også i fjor var UiS representert på BIFF, med Hallgeir Skrettings og Turid Borgens De utstøtte.

– Vi kan smykke oss med at det vel ikke er andre undervisningssteder som har dokumentar på BIFF to år på rad. Det betyr at det på universitetet finnes muligheter som vi må ha en politikk overfor, sier Voktor.

– En måte å eksistere på

Voktor beskriver opplevelsen med å lage dokumentaren om Økland med ett ord:

– Fantastisk!

Han utdyper med å beskrive følelsen han får av å sitte ved et klippebord og klippe lyd og bilde.

– Gleden ved å gi noe form, og gleden ved å kommunisere med et fellesskap i mange lag, både de som ligger bevisst og ubevisst og de som ligger foran og bak masken, er en måte å eksistere på, sier han.

Her kan du se "Einars veg" på NRK.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik

(Først publisert 02.10.2020)