Alle snakker om digitalisering og mulighetene det gir – men hvordan kan man best utnytte disse mulighetene? Dette kurset gir deg kunnskapen og verktøyene du trenger
10
Master
Samlingsbasert/nettbasert
Norsk
35
Mars 2021
Er utløpt - kurset er fullt!
23.000,- + semesteravgift og pensum
Kursinnhold
Organisasjoner må forholde seg til en stadig mer digitalisert økonomi. De må tilpasse og endre sine forretningsprosesser, de må møte kundene på nye måter, og de må håndtere teknologi og omgivelser som utvikler seg raskere og raskere.

Men det store paradokset er at teknologien i seg selv ikke gir noen verdi for organisasjoner flest. Den gir kun muligheter, og disse mulighetene må settes inn i en sammenheng. De digitale mulighetene må styres.
Dette kurset vil hjelpe deg til å håndtere spenningsfeltet mellom strategi og digitale utfordringer og muligheter.
Målgruppe
Kurset passer for ledere og mellomledere, og for personer som om ønsker en lederjobb. E-MBA285 Strategi og digitalisering kan tas for seg selv eller som en del av den erfaringsbaserte mastergraden Executive Master Business Administration.
Innhold
Kurset tar for seg disse hovedtemaene:
- Strategi og strategisk fundament for digitalisering
- Digital transformasjon og organisatorisk tilpasning
- Styrets rolle for vellykket digitalisering
- Organisering og styring av IT/IS-funksjonen
- Aktuelle utfordringer og dilemmaer knyttet til digitalisering
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal du ha kunnskap om;
- forskjellige perspektiver på verdiskaping i en digital økonomi
- strategiske og organisatoriske utfordringer som møter organisasjoner i en digital økonomi
- viktige trender og utfordringer
Og du vil kunne;
- Styre organisasjoners investeringer og bruk av digital teknologi
- Gi anbefalinger til verdiskaping ved hjelp av digitale initiativer
- lede og gjennomføre digital transformasjon
Være en aktiv bidragsyter i store og mellomstore virksomheter
Undervisningsdager
Kurset holdes over 3 samlinger à 2 dager
1. samling: 15. - 16. mars 2021
2. samling: 12. - 13. april 2021
3. samling: 10. - 11. mai 2021
Undervisningssted
Oppgis senere.
Arbeidsform
Kurset er laget for å kunne tas ved siden av jobben, og arrangeres med tre samlinger á to dager med forelesninger. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig¨og/eller i grupper. Det legges opp til at studentene er aktive i diskusjoner og bidrar med egne erfaringer og problemstillinger.
Det tas forbehold om at undervisningen helt eller delvis kan måtte holdes via digitale plattformer, dersom det er påkrevd etter retningslinjer som gis med bakgrunn i koronasituasjonen. Du vil få beskjed om undervisningsform i opptaksbrevet.
Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen samt til kommunikasjon mellom samlingene.
Vurdering/eksamen
To skriftlige innleveringer/presentasjoner som kan gjøres individuelt eller i par underveis i kurset.
Skriftlig 14-dagers hjemmeeksamen starter siste undervisningsdag.
Praktisk gjennomføring
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
Opptakskrav
For å bli tatt opp til EMBA ved Handelshøgskolen ved UiS kreves:
a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
b) Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.
c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis inn mot den tematikken som ligger i studieprogrammet.
Utenlandske søkere må dokumentere norskkunnskaper i henhold til NOKUT sitt regelverk.
Realkompetanse
For å kunne søke opptak på bakgrunn av realkompetanse kreves det minimum 60 studiepoeng fra tidligere studier.
Med forbehold om endringer.
Foreleser
Avd. for innovasjon, led. og mark.føring