Hopp til hovedinnhold

Elisabeth Brekke Stangeland

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24115
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Hoel, Trude; Stangeland, Elisabeth Brekke; Schulz-Heidorf, Katrin

      (2020)

      What Happens Before Book Reading Starts? an Analysis of Teacher–Child Behaviours With Print and Digital Books.

      Frontiers in Psychology

      ISSN 1664-1078.

      Volum 11.

      DOI: 10.3389/fpsyg.2020.570652

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Gender differences in toddlers' language and participation in language activities in Norwegian ECEC institutions.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.375-392.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1463905

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2017)

      The impact of language skills and social competence on play behaviour in toddlers.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 25.

      Hefte 1.

      s.106-121.

      DOI: 10.1080/1350293X.2016.1266224

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2014)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen. I: Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-321-0381-2.

      s.65-90.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Færevaag, Margaret Klepstad

      (2014)

      Barn vi skal være spesielt oppmerksomme på i begynneropplæringen. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164 .

      s.68-97.

  • Bøker og kapitler
    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2018)

      Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna. En studie av variasjon og sammenhenger..

      ISBN 978-82-7644-765-1.

      Hefte 389.

    • Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2017)

      Rapport: Nasjonal prøve i lesing for 5. trinn 2016.

    • Skaftun, Atle; Stangeland, Elisabeth Brekke; Solheim, Oddny Judith; Mangen, Anne

      (2014)

      Den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn 2013. Analyse av resultater og prøvekvalitet.

  • Formidling
    • Østbø, Hilde Moi; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2021)

      Slik lærer barn språk- og dette skal du ikke gjøre.

    • Ramsdal, Åshild Thomassen; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2021)

      Galtvort-Sørbø.

    • Hoel, Trude; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2021)

      Før lesinga starter.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2020)

      Barnehagens språkaktiviteter – et kjønnsperspektiv.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2020)

      Språk og sosial kompetanse i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Hoel, Trude; Shulz-Heidorf, Katrin

      (2020)

      What happens before book reading starts? An analysis of teacher- child behaviours with print and e-books.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Ofstad, Gunn Helen; Hoel, Trude

      (2019)

      Gutter og lesing i barnehagen.

    • Hoel, Trude; Stangeland, Elisabeth Brekke; Shulz-Heidorf, Katrin

      (2019)

      Pre-understanding and joint attention - befor shared Reading of print Picture books and Picture book-apps.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2019)

      Stavangerprosjektet-Det lærende barnet. Hva er våre hovedfunn?.

    • Sandgrind, Silje Wiken; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2018)

      Toåringer med svakt språk faller ofte utenfor leken i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Nordahl, Marianne

      (2018)

      Språksvake småbarn lekte mindre med andre.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Sammenhenger mellom språk, lek og sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Les for meg også!.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Disputas om språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna..

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Impact of language skills and social competence in play behaviour in toddlers.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Nasjonal prøve i lesing 5. trinn 2015.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Flerspråklige toddlere i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Bydel i Oslo ber om hjelp til å sikre god språkopplæring.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Sammenhenger mellom språk og sosial fungering hos de yngste barna i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Språksvaga barn hamnar utanför i leken.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Observasjon og kartlegging går ikke på akkord med norske barnehageverdier.

      Utdanning

      ISSN 1502-9778.

      Hefte 12.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Observasjon og kartlegging går ikke på akkord med norske barnehageverdier.

      Utdanningsnytt.no

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Impact of Language Skills and Social Competence on Play Behaviour in Toddlers.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      språk, lek og sosial kompetanse.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Gutter deltar ikke i språkaktivitetene i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Sosial kompetanse, språk og lek.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Må få trene på språk der de er.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      - må få trene på språk.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Gutter er mindre interessert i høytlesning.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Kindergarten boys less interested in language activities, study indicates.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Språk,lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      gender differences in toddlers language.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Kindergarten boys less interested in language activities, study indicates.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      - Språksvake barn faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor leken.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Toåringer med dårlig språk faller utenfor sosialt.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake toåringer henger ikke med i leken.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Språksvake barn faller utenom leken.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Toddlers With Poor Language Skills Fall Behind in Play.

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2015)

      Kartlegging eller ikke kartlegging, er det dét som er spørsmålet?.

      Dagsavisen - Nye Meninger

    • Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Ny norsk forskning: Språksvake toåringer faller utenfor sosialt.

    • Wagner, Åse Kari H.; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2014)

      Presentasjon av forskningsarbeid med utgangspunkt i språklig utvikling: 1) Flerspråklige barn, 2) Gutter og jenter, 3) Barn med svake vs barn med sterke språkferdigheter..

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2013)

      Barns språkhverdag.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2013)

      Språkvansker.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2013)

      Kartlegging i barnehagen, resultater fra Stavanger prosjektet. Presentasjon for bystyret i Oslo.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2013)

      50% seminar.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      flerspråklige og enspråklige barn. Språklig og sosial fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2013)

      Sammenhenger mellom språk og atferd.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      They will catch up, right? gender differnces in toddlers language.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2013)

      Resultater fra Stavanger prosjektet: forskjeller i gutter og jenters språk i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2010)

      Språk i et flerspråklig miljø.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2010)

      Presentasjon av doktorgradsprosjekt.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Løge, Inger Kristine

      (2010)

      The relationship between language and social competence in toddlers.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Filbrandt, Elisabeth Rege; Schreuder-Lindløv, Inge; Hoel, Trude; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2019)

      Foreldresamarbeid.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Filbrandt, Elisabeth Rege

      (2019)

      Brobyggeren- en introduksjon.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Med blikk for språk.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Språk og deltakelse i lek.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway