Elsa Helen Kaltvedt

Ekstern tilknyttet UiS

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-209
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Granone, Francesca; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Sæbø, Janken Camilla; Solheim, Ksenia; Kaltvedt, Elsa Helen; Ree, Marianne; Esmaeeli, Sara; Furskog-Risa, Christina; Joner, Maya Dybvig

      (2022)

      Tidlig innsats, tidlig i livet-En sammenstilling og analyse av eksisterende kunnskap og forskning om de 1000 første dagene i et individs liv, inklusive livet i magen.

  • Formidling
    • Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2022)

      Tverrfakultært samarbeidsprosjekt om vold og seksuelle overgrep mot barn.

      Instituttmøte;

      2022-04-26.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker batman får beskjed om å slutte å leke mens gutter som leker med dukker får ros.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker med batman får beskjed om å slutte mens gutter får ros.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Forsker på likestilling i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte, gutter som leker med dukker får ros.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte. Gutter som leker med dukker får ros..

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2019)

      Hvordan kjønn kan manifestere seg i barnehagen .

      Senter for kvinne-og kjønnsforskning. Kjønnsforskning nå!;

      2019-11-13 - 2019-11-15.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Presentasjon om PechaKucha og kjønnsmønstre i barnehagen.

      Instituttmøte;

      2018-01-23.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Gutter skal være aktive, jenter skal være stille. Førstsideoppslag.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Kjønnsforskjeller i barnehagen - eksisterer dette fremdeles?.

      Konferanse;

      2018-05-24 - 5018-05-24.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Interetniske møter i barnehagen. Dagssamling Kompetanse for mangfold - Interetniske møter; Sola kommune .

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;

      2018-01-18.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Interetniske møtet i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold, Sola kommune.

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;

      2018-01-29.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Interetniske møter i barnehagen. Dagssamling Kompetanse for mangfold, Hjelmeland kommune.

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;

      2018-01-31.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Kompetanse for mangfold - spredningskonferanse..

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter Konferanse;

      2018-05-23.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Forskningsresultater fra Stavangerprosjektet-Det lærende barnet.

      Storbykonferanse;

      2018-10-18 - .

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Kjønnsforskjeller i hverdagsaktiviteter og lek i barnehagealeder.

      Univseritetet i Stavanger;

      2018-11-15.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.

      BIT’s 4th Annual Global Congress of Knowledge Economy-2017;

      2017-09-19 - 2017-09-21.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.

      World Education Day-2017 ;

      2017-09-27 - 2017-09-29.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Ugelstad, Ingunn Berrefjord

      (2017)

      Toddler’s social competence, play, movement skills and wellbeing.

      27th EECERA Conference;

      2017-08-29 - 2017-09-01.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Research on gender issues.

      Beijing Normal University;

      2017-10-01 - 2017-10-04.

    • Meland, Aud Torill; Torheim, Maria Gilje; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Kjønnsroller lever i beste velgående i norske barnehager.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Jenter og gutter behandles ulikt Førstesideoppslag.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Kjønnsroller i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Du leker vel ikke med dukker, Tobias?.

      PechaKucha;

      2017-12-12.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Interetniske møter i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold; 2017-10-23 UIS .

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;

      2017-10-23.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Interetniske møter i barnehagen. Dagsamling Kompetanse for mangfold; 2017-25-10 UIS .

      Kompetanse for mangfold - Interetniske møter;

      2017-10-25.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Tverrprofesjonelt samarbeide, Kunnskapsdepartementet.

      Tverrprofesjonelt samarbeid mellom universiteter og høgskoler;

      2017-11-15.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Det lærende barnet. Makan finnes ikke i hele verden!.

      Ringer i Vann. Alt henger sammen med alt.;

      2016-01-18 - 2016-01-19.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Småbarns mestring av barnehagens hverdagsaktiviteter i et kjønnsperspektiv.

      Dialogmøte - HUM konrferanse;

      2016-02-02.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Småbarns mestring i et kjønnsperspektiv.

      Praksislærerdag;

      2016-02-11.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Djevojčice su u dobi od dvije godine društvenije i neovisnije od dječaka.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes zijn beter dan jongens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independente desde criança.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Двухлетние девочки опережают мальчиков.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind selbstständiger!.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den pedagogiske møteplassen mellom barnehager og barnehagelærerutdanningen.

      Praksislærerdag;

      2015-09-09.

    • Kaltvedt, Elsa Helen

      (2014)

      Stavangerprosjektet — Det lærende barnetPresentasjon og drøfting.

      Stavangerprosjektet - det lærende barnet;

      2014-01-12.

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill

      (2014)

      Stavangerprosjektet - det lærende barnet Forskningsseminar.

      Stavangerprosjektet - det lærende barnet, Forskningsseminar;

      2014-11-05.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2014)

      Early gender differences in daily life activities,.

      ECER;

      2014-09-02 - 2014-09-05.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2013)

      The relationships between Architecture and practice.

      EECER;

      2013-09-07 - .

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2013)

      Hverdagsrutiner i barnehagen – i et kjønnsperspektiv.

      kjønnsforskning NÅ! 2013;

      2013-11-04.

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill

      (2013)

      The context between every days activities and gender.

      Foredrag;

      2013-08-26 - 2013-08-31.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Fauskanger, Janne; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2011)

      Det helhetlige barnet.

      Fordypningskurs i Stavangerprosjektet;

      2011-05-19 - .

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2011)

      Stavangerprosjektet, hvor er vi nå og hvordan er veien videre?.

      Foreldremøte i Stavangerprosjektet;

      2011-05-31 - .

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2011)

      Kompetanse på hverdagsaktiviteter, hva kan vi si noe om ut fra de data vi har i Stavangerprosjektet?.

      Seminar for programområdet Lesing, skriving og regning i et livsløpsperspektiv;

      2011-06-09 - .

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Kaltvedt, Elsa

      (2010)

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Fagmøte for foreldre i Stavanger-prosjektet.

      utenTitteltekst;

      2010-05-06.

    • Knivsberg, Ann-Mari; Reikerås, Elin Kristi Lie; Løge, Inger Kristine; Kaltvedt, Elsa; Larsen, Else Mari

      (2008)

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Introduksjonskurs for assistenter i barnehagene.

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet Introduksjonskurs;

      2008-10-29.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2007)

      Mangfold og variasjon som en ressurs i barnehagen.

      Barnehagekonferansen 2007, Barnehagen - et inkluderende fellesskap;

      2007-05-30.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2007)

      Sammenheng barnehage og skole.

      Den 6. nasjonale veiledningskonferansen, Perspektiver på kvalitet i veiledning;

      2007-08-30 - 2007-08-31.

    • Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Foreldresamarbeid i barnehagen; generelt, flerkulturelt og i lys av revidert rammeplan.

      Forum for didaktisk refleksjon;

      2006-04-27.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Kartlegging og observasjon.

      utenTitteltekst;

      2006-02-18.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Barn med spesielle behov i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2006-11-18.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Early childhood - preventativ working.

      EU-prosjekt;

      2006-04-20.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Fokus på barns erfaringer, lek, læring og dokumentasjon.

      UIS;

      2006-04-23.

    • Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Barn med funksjonshemninger.

      Institutt for sosialfag, UIS;

      2006-10-15.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den digitale møteplassen mellom barnehagen og barnehagelærerutdanningen.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway