Mottok innovasjonspris for masteroppgave om havvind

Izwan Ahmad ble tildelt fylkets innovasjonspris for masterstudenter denne uken. Ifølge juryen kan havvindprosjektet hans resultere i innovative løsninger som bidrar til å nå FNs bærekraftsmål.

En mann og en kvinne under en prisutdeling.
Izwan Ahmad fikk Rogaland fylkeskommunes innovasjonspris for sitt masterprosjekt om havvind. Her sammen med fylkesordfører Marianne Chesak. Foto: Øyvind Nesvåg/Rogaland fylkeskommune

Tirsdag ble Izwan Ahmad tildelt Innovasjonsprisen for masterstudenter av fylkesordfører Marianne Chesak.

Izwan Ahamad er masterstudent ved Universitetet i Stavanger. Han fikk prisen for sin masteroppgave om emnet "Optimalisering av strømkabelkonfigurasjon for flytende havvindturbiner". Oppgaven ble skrevet under veiledning av Muk Chen Ong og Anja Schnepf.

Bærekraftig innovasjon

I juryen satt representanter fra Universitetet i Stavanger, Validé, Høgskulen på Vestlandet, BI Stavanger, VID i Rogaland, Rogaland fylkeskommune, og Ungdommens fylkesråd. For å kvalifisere til prisen må oppgaven oppfylle flere krav:

1. Må være relatert til FNs bærekraftsmål
  2. Høy grad av innovasjon, inkludert å kombinere kjente elementer på en ny og innovativ måte
  3. Ny løsning på et viktig problem

Juryen var enig i at Izwan Ahmads oppgave har et klart bærekraftsperspektiv og kan føre til stor verdiskaping. Ifølge juryen har masterprosjektet hans meget høy akademisk standard. Juryen mener prosjektet kan bli et stort gjennombrudd for grønn omstilling innen havvind. De mener kandidaten viser gode kommunikasjonsevner ved å forklare et utfordrende konsept på en god måte.

Om prosjektet

I oppgaven sin utviklet Ahmad flere konfigurasjoner av såkalte suspenderte kraftkabler mellom to flytende havvindmøller. Her er kabelen festet direkte til de flytende havvindturbinene, den berører ikke havbunnen. Kabelen når ikke havoverflaten og forblir nedsenket på dypere vanndyp. Ahmad har videreutviklet en optimaliseringsmetodikk for slike konfigurasjoner.

Med dette konseptet kan materialet som brukes reduseres betraktelig sammenlignet med kabler som ligger på havbunnen. Kablene kan være kortere, noe som også reduserer overføringsavstanden til elektrisitet. Dermed oppnår man mindre tap av elektrisitet over avstander. Izwan Ahmads oppgave er relatert til FNs bærekraftsmål om rimelig og ren energi og industri, innovasjon og infrastruktur.

Tekst: Kjersti Riiber