Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn

Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjonalt lesesenter mikroemner. Emnene vil være praktisk retta, gi 2,5 studiepoeng og kunne fullføres over et par uker. I emnet vil du lære mer om veiledet lesing, en lesemetode som passer for alle lærere i grunnskolen.

Varighet

Mikroemnet går over tre uker.

Gjennomføring

Samlingsbasert ved Universitetet i Stavanger.

Pris

Emnet er gratis, med unntak av studieavgift, samt eventuelle kostnader for reisevei og pensumlitteratur.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Du må være ansatt i grunnskolen for å kunne søke på emnet.

Studiepoeng

2.5 studiepoeng (masternivå)

Antall studieplasser

25. Ved flere søkere, vil de første 25 kvalifiserte søkerne få plass.

Studieperiode

Mai - juni 2024.

Søknadsfrist

1. mai

Om mikroemner

Nasjonalt lesesenter vil i løpet av 2024 og 2025 tilby en rekke mikroemner. Disse emnene skal være praktisk retta og gi deg som lærer i grunnskolen innføringer i hvordan man kan jobbe med å øke elevenes leseferdigheter. Et mikroemne gir deg 2,5 studiepoeng, er gratis å ta (med unntak av en studieavgift) og er samlingsbaserte over et par uker.

Mikroemnene er en del av satsingsområdet Tid for lesing, som starter opp våren 2024, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet.

Illustrasjon av lærer som leser med elevgruppe
Studiet vil gi deg en praktisk innføring i veiledet lesing, og passer for deg som jobber med elever fra 1. til 10. trinn

Lesing er viktig i alle fag på skolen. Samtidig ser vi at antallet elever som strever med lesing øker. Elever kan ha problemer med å både avkode tekster, finne informasjon, tolke og vurdere tekster kritisk.

Veiledet lesing kan brukes i alle fag

I dette emnet vil du få erfaring med en praktisk rettet metode, veiledet lesing. Veiledet lesing handler om samtaler mellom lærer og elever om ulike leseutfordringer man støter på i en tekst, og egner seg både i små grupper og i en hel klasse.

Veiledet lesing passer både i begynneropplæringa, på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, og er en metode som kan tilpasses alle nivå av lesere. Dessuten trenger du ikke være norsklærer for å ta emnet. Veiledet lesing er en nyttig metode i alle fag hvor lesing inngår som en del av undervisningen.

Ved å gjennomføre emnet vil du få innsikt i hvordan du lettere kan oppdage leseutfordringer i vanskelige tekster, og hvordan du videre støtter eleven i å utvikle leseforståelse, gjennom modellering og tekstbaserte spørsmål.

Gjennomføring

Emnet går over tre ettermiddager à tre timer, og vil inneholde både forelesninger, faglige diskusjoner, workshops og erfaringsdeling. Mellom samlingene vil det være obligatoriske arbeidskrav der studentene gjør små utprøvinger i egen praksis. Undervisningssted vil være på Universitetet i Stavanger. Etter de tre samlingene, vil det gjennomføres en kort digital presentasjon på 10 minutter, hvor studenten deler erfaringer fra utprøving av økter med egne elever, med påfølgende 5 minutters samtale. Denne vurderes som bestått eller ikke bestått.

Vil du lese mer om veiledet lesing allerede nå og se mer hva du kan forvente i mikroemnet, kan du se våre innføringshefter om metoden her:

Samlingsdatoer

Tirsdag 21. mai, kl. 15 - 18. Tirsdag 28. mai, kl. 15 - 18. Tirsdag 4. juni, kl. 15 - 18. Emnet vil også ha en muntlig eksamen digitalt den 11. juni.

Emneansvarlig og studiekoordinatorer

Dosent i lesevitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking