– Executive MBA er ikke som andre masterprogram

Mirjana Thorsen vet hva hun snakker om. Hun hadde nemlig en master fra før da hun begynte på EMBA-programmet ved Handelshøgskolen på UiS. Den store forskjellen ligger i erfaringen, engasjementet og kunnskapsdelingen mellom deltakerne, mener hun.

Mirjana Thorsen

Mirjana Thorsen kommer opprinnelig fra Serbia og har bodd i Norge i 11 år. I 2018 bestemte hun seg for å ta ett enkelt fag for å bygge på kompetansen og gjøre seg mer attraktiv på det norske arbeidsmarkedet. Men som mange andre, endte hun opp med å ta hele mastergraden.

– Allerede etter første faget merket jeg effekten. Jeg tenkte: Dette virker! Jeg stopper ikke her! sier hun.

Bedre forståelse for den norske modellen

Fra hjemlandet hadde hun bachelor og master i psykologi, men opplevde at norske arbeidsgivere kan være skeptiske til utdanningssystemer utenfor EU-sonen. Allerede etter å ha fullført to av EMBA-fagene, fikk hun jobb hos NAV, først som veileder for sosiale tjenester, nå som gjeldsrådgiver.

– Fagene i seg selv var ikke relevante til stillingen jeg fikk hos NAV, men de hjalp meg med å forstå bedre den norske måten å tenke på og den norske modellen for forretningsvirksomhet. Dette gir meg trygghet og selvtillit når jeg tar viktige beslutninger i mitt virke, forklarer hun.

Etter fullført EMBA mener Thorsen at hennes utenlandske bakgrunn og utdanning ikke lenger er til hinder for karrieren.

– Jeg har begynt å tenke mer strategisk og forstår bedre hva som skal til for at en organisasjon oppnår suksess.

Kan forme sin egen karrierevei

Mirjana Thorsen sier fordelen med Executive MBA er at man kan velge akkurat de fagene som passer egne interesser og dermed kan man forme retningen for karriereveien.

– Kompetente og engasjerte forelesere og ikke minst dyktige og erfarne medstudenter med ulik utdanningsbakgrunn er med på å gjøre studiet så verdifullt, sier hun.

Thorsen mener forskjellen mellom EMBA og vanlige masterprogrammer er at folk som velger EMBA er sultne på mer kunnskap, og ikke bare flere studiepoeng.

– Folk deler sine erfaringer og bidrar aktivt i læringsprosessen. Gjennom gruppearbeid kunne vi lære av hverandre og utvikle kunnskapen vår – og ikke minst skape nye relasjoner som kan bli nyttige senere.

Det koster – men det lønner seg!

Thorsen er sikker på at å ta en Executive MBA er en fornuftig investering i egen karriere.

– Folk som har tatt en EMBA er etterspurt på jobbmarkedet, spesielt i det private næringslivet. Det koster, men det lønner seg! Man får mye igjen for å ha fullført en EMBA, og den utgiften man har hatt, blir raskt omgjort til profitt, sier hun.

Mer informasjon