Fagdidaktisk samarbeid om fagfornyelsen

Tettere samarbeid skal styrke faglige diskusjoner og idéutveksling mellom skole og universitet, og følges opp i studentenes praksisperiode.

Published Sist oppdatert
Tre elever, to gutter og en jente i midten, i russekklær prater smilende i en gang på skolen med skaper i bakgrunnen.
Elever ved St. Svithun videregående skole. Foto: Christine Urdal.
  • Prosjekt: Fagdidaktisk samarbeid om fagfornyelsen
  • Prosjektleder: Marianne Hafnor Bøe, UiS

Overordnet mål for prosjektet er å knytte tettere kontakt mellom St. Svithun videregående skole og Institutt for kultur og språkvitenskap (IKS), mellom det som skjer i undervisningen i fagdidaktikk ved UiS og til studentenes praksisperiode.

I undervisningsåret 2020/21 har det vært gjennomført undervisningsbesøk i fagdidaktikk, hvor lærere fra St. Svithun har deltatt i undervisning av studenter i religionsdidaktikk. Lærerne fra St. Svithun har delt erfaringer fra sin hverdag som religionslærere og gitt studentene tips til utforming av undervisningsopplegg. Dette har dannet grunnlag for diskusjon med studentene og faglærere ved UiS.

I undervisningsåret 2021/22 ble det også gjennomført fagseminar ved St. Svithun innenfor fagene engelsk, historie og samfunnsfag, og religion og etikk. Overordnet tema for seminarene var arbeidet med fagfornyelsen i de ulike fagene. Faglærere i engelsk, historie og religionsvitenskap ved UiS presenterte nytt fra forskningsfronten. Presentasjonene var utgangspunkt for gode faglige diskusjoner og ideutveksling mellom faglærerne ved St. Svithun og UiS, som igjen kan følges opp i løpet av studentenes praksisperiode.