Fakturainformasjon og reiseregning for eksterne

Finn informasjon om hvordan du sender faktura til Universitetet i Stavanger og hvordan du som ekstern oppretter reiseregning hvis du i forbindelse med et oppdrag skal få dekket reiseutgifter.

Publisert Sist oppdatert

Nødvendig fakturainformasjon for å kunne betale leverandørfakturaer

Universitetet i Stavanger (UiS) er en statlig virksomhet som følger kravene i digitaliseringsrundskrivet. Det betyr at alle norske leverandører sende fakturaer og kreditnotaer i elektronisk handelsformat (EHF 3.0).

Viktig: UiS tar ikke imot fakturaer eller kreditnotaer i papir- eller PDF-format fra norske leverandører.

Vår elektroniske adresse (Peppol-ID) er: 971564679 (samme som vårt organisasjonsnummer).

Slik sender du faktura i EHF

For informasjon om hvordan du kommer i gang med elektronisk fakturering i EHF, se vår veiledning: Slik kommer du i gang med elektronisk handelsformat (EHF).

Fakturering for utenlandske leverandører

UiS ønsker også å motta fakturaer og kreditnotaer fra utenlandske leverandører i EHF-format.

Vår Peppol-ID for utenlandske leverandører er: 0192:971564679

Unntak for fakturaer i PDF-format

I enkelte tilfeller kan faktura sendes i PDF-format til faktura@uis.no. Dette gjelder kun for:

  • Utenlandske leverandører som ikke har mulighet til å sende EHF
  • Studenter
  • Privatpersoner

Merk: Kun vedlegget i e-posten blir lest og dette skjer maskinelt. Faktura og eventuelle vedlegg må være samlet i én PDF-fil for å bli registrert korrekt. Tekst i e-posten eller vedlegg i andre formater vil ikke bli behandlet. En faktura pr e-post.

Krav til fakturainnhold

Fakturaen må inneholde spesifikke opplysninger for å være gyldig. For mer informasjon se Formkrav til faktura

Krav til merking av faktura

Fakturaer og kreditnotaer fortrinnsvis merkes med:

  • Ordrenummer (9 sifre, starter med 312) – Beskrivelse felt: Invoice/OrderReference/ID

I tilfeller der det ikke foreligger et gyldig ordrenummer, må fakturaen merkes med bestillerkode (3-9 bokstaver) fylles ut i feltet Deres refBeskrivelse felt: Invoice /AccountingCustomerParty /Party/Contact /ID

Viktig: Fakturaer uten gyldig ordrenummer eller bestillerkode blir avvist i systemet. Det må ikke stå noe mer informasjon i feltet med ordrenummer/bestillerkode i.

Feil i faktura

Dersom en faktura feiler ved innsending i EHF-format, vil dere motta en feilmelding med informasjon om hvordan den kan korrigeres.

Slik retter du feilen:

  • Følg instruksjonene i feilmeldingen
  • Ta kontakt med kontaktpersonen hos UiS som har bestilt varen/tjenesten hvis du trenger en referanse
  • Ikke send en kreditnota, men korriger fakturaen direkte via lenken i feilmeldingen

Frist for å oppdatere fakturaen med gyldig ordrenummer eller bestillerkode er innen 7 dager fra feilmeldingen mottas.

Betalingspåminnelser og inkasso

Betalingspåminnelser, inkassovarsler og rentenotaer sendes til regnskap@uis.no.

Betingelser for renter og gebyrer

UiS betaler ikke renter, gebyrer eller andre omkostninger knyttet til fakturaer, kreditnotaer eller purringer hvis:

  • Dokumentene er sendt i feil format
  • Fakturaen er sendt på nytt i korrekt format, men med en annen fakturadato

Betalingsvilkår

Betalingsfrist: 30 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt.

Kontakt oss

For spørsmål om fakturabehandling, merking av fakturaer ol., kontakt: inn.faktura@uis.no

Reiseregning for eksterne – BetalMeg

UiS benytter Direktoratet for økonomiforvaltning (DFØ) sin selvbetjeningsløsning «BetalMeg», for å gjøre det mulig for oppdragstakere/honorarmottakere å sende elektronisk reiseregning der det er avtalt at UiS skal dekke reiseutgifter.

Du kan bruke BetalMeg via selvbetjeningsportalen på nett eller DFØ-app. Sistnevnte lastes ned på telefon/nettbrett via AppStore eller Google Play.

Du skal allerede ha mottatt en epost fra DFØ om at det er opprettet bruker for deg i systemløsningen. Her fremgår det bl.a. hvordan du logger deg på første gang. Innlogging på DFØ-app første gang skjer via ID-porten, deretter via en personlig PIN-kode. Les mer innlogging i DFØ-app

Brukere skal få all den hjelpen de måtte trenge inne i løsningen, via chatbot, eller ved å kontakte DFØ på telefon 400 18 659 eller epost lonn@dfo.no. Sjekk også DFØ sine kundesider for mer informasjon og instruksjonsvideoer om pålogging, registrering av reiseregning m.m.

 NB! For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at BetalMeg-løsningen i prinsippet også gir mulighet for at oppdragstakere kan kreve honoraret sitt gjennom løsningen. Denne muligheten vil imidlertid være deaktivert ved UiS, da vi allerede bruker Tilsetting og Arbeidskontrakt (TOA-Portalen), samt Oppdragsportalen til utbetaling av honorarer. Dette skjer automatisk ved utløpet av kontraktsperioden