Max Thijssen er ny førsteamanuensis ved KSU

Nederlenderen med doktorgrad i økonomi skal jobbe med kunnskapsoppsummeringer innen utdanningsvitenskap, med særlig vekt på sosioøkonomiske perspektiver.

Portrett av Max Thijssen
Max Thijssen kommer fra en postdok-stilling ved Handelshøgskolen ved UiS, og har nå startet som førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Kunnskapssenter for utdanning. (Foto: Leif Tore Sædberg)

30 år gamle Max Thijssen - eller Maximiliaan Willem Pierre Thijssen, som er hans fulle navn - kommer opprinnelig fra den nederlandske småbyen Venray, i nærheten av grensen til Nederland og Belgia. Han kom til Norge og Stavanger i 2017 for å begynne på en doktorgrad, og har de siste to årene vært postdoktor ved Handelshøgskolen ved UiS.

Nå har Thijssen nettopp meldt overgang til Kunnskapssenter for utdanning (KSU), der han blir førsteamanuensis i utdanningsvitenskap. Han skal jobbe med systematiske kunnskapsoppsummeringer, med spesiell vekt på sosioøkonomiske perspektiver, fra statistiske innfallsvinkler.

En jobb med mange muligheter

Hva ser du fram til i din nye jobb ved KSU?

– Jeg ser fram til flere ting. For det første er jeg ivrig etter å fordype meg i utdanningsforskning på et dypere nivå. Som førsteamanuensis ved KSU vil jeg få muligheten til å bidra betydelig til feltet ved å syntetisere og analysere data for systematiske kunnskapsoversikter. For det andre å være med på å påvirke utdanningspolitikk og praksis. Å være en del av et kunnskapssenter med fokus på systematiske gjennomganger i utdanningen gjør at man kan påvirke politikk og praksis. Jeg er spent på å se hvordan forskningen vår kan gi grunnlag for beslutninger som forbedrer utdanningsresultatene for både studenter og lærere, svarer Thijssen.

Max Thijssen , ny førsteamanuensis ved KSU

Han gleder seg i tillegg til å arbeide tett med eksperter på fagfeltet.

– Å jobbe med andre eksperter innen utdanningsvitenskapene vil være intellektuelt stimulerende, og jeg tror det vil føre til ny, viktig innsikt innen vårt fagfelt. I tillegg gir rollen jeg går inn i her muligheten til å holde seg i forkant av forskningsmetodologier og beste praksis innen utdanningsvitenskap. Jeg er glad for å bruke og videreutvikle disse ferdighetene i jakten på strenge og evidensbaserte vurderinger. Utdanningsforskning har alltid vært noe jeg brenner for, og denne nye rollen passer perfekt med mine karriereambisjoner. Sist, men absolutt ikke minst, gleder jeg meg til å bli kjent med alle mine nye kollegaer ved senteret og samarbeide med dem om flere prosjekter, sier den ferske KSU-eren.

En framtid i Stavanger

30-åringen bor i Stavanger sammen med sin forlovede, Kristina. De forlovet seg tidligere i år og planlegger å gifte seg i desember. På fritiden liker han fotturer i nærmiljøet, friluftsliv i skog og mark og å slappe av med en god bok.

Max startet sine studier med en bachelor i internasjonal forretningsadministrasjon ved universitetet i Twente, der han spesialiserte seg innen finans, et fagområde han deretter tok sin master i. Under bachelor-studiet hadde han et seks måneders studieopphold i Praha, med spesialisering innen økonomi og matematikk.

I 2017 startet altså Max som stipendiat i økonomi ved Universitetet i Stavanger, under veiledning av Mari Rege (UiS), Ingeborg Solli (UiS), og Eric Bettinger (Stanford University). Avhandlingen fokuserer på utdanning, barneutvikling, anvendt statistikk og økonometri og har tittelen «Human Capital Production in Childhood: Essays in the Economics of Education».

Etter at han var ferdig med doktorgraden startet Max Thijssen så i en postdoktorstilling ved Handelshøyskolen UiS, finansiert av SELMA-prosjektet, med tittelen «Sosial og emosjonell læring og livsmestring i barnehagen».

Nå er Max altså her hos oss i KSU, og vi ønsker ham hjertelig velkommen!

Tekst: Leif Tore Sædberg, KSU