Festival: 50 år med samfunnsfag i Stavanger

Institutt for medie- og samfunnsfag er 50 år i år! Fra 26. til 28. april 2022 ble detfeiret med en tredagers festival på Sølvberget, Folken og Norsk Oljemuseum.

Når

26. til 28. april 2022.

Hvor

Sølvberget, Folken, Norsk Oljemuseum.

Fremtid, endring og håp.

Institutt for medie- og samfunnsfag inviterer til tredagers festival.
Elise Ottesen Jensens hus

Fra 26. til 28. april kan du få med deg over 30 foredrag, workshops og debatter om det som rører seg i samfunnet, alt under temaet "Fremtid, endring og håp".

Gjester som Jan Egeland, Odd Karsten Tveit og Pål Jackman kommer til Sølvberget for å feire sammen med oss. I tillegg bidrar instituttets egne ansatte. Festivalprogrammet tar for seg temaer som kunstens transformerende kraft, journalistikkens og oljeindustriens framtid, Svein Tang Wa, ledelse, krimhistorier fra virkeligheten, pandemien og masse mer!

Hilsen fra instituttleder

Velkommen til 50 år med samfunnsfag!

Oluf Langhelle
Instituttleder Oluf Langhelle. Foto: UiS/Asbjørn Jensen

Instituttet kan spores tilbake til etableringen av Samfunnsfaglig studieretning ved Rogaland distriktshøgskole, med studiestart høsten 1971. Siden den gang har samfunnsfagene vokst i både bredde og dybde, særlig etter at Universitetet ble etablert i 2005. Instituttet består nå av 751 studenter fordelt på årstudium i kommunikasjon, fire bachelorstudium (sosiologi, statsvitenskap, journalistikk, og fjernsyns- og multimedieproduksjon) og tre masterprogrammer (dokumentar, endringsledelse og energi, miljø & samfunn). I tillegg har vi en rekke PhD- studietilbud og PhD-studenter.

Det drives utstrakt forskningsaktivitet på instituttet. Denne forskningen preger også festivalprogrammet. Hvert fagområde har bidratt til et innholdsrikt og engasjerende program som gjenspeiler noe av forskningen, aktualiteten og relevansen til de ulike fagmiljøene instituttet representerer. Vi har god grunn til å være stolte over hva instituttet står for, og ønsker å markere våre 50 år med en gratis festival, til glede for regionens innbyggere. Gjennom debatter, samtaler og forelesninger håper vi at du vil få mange gode opplevelser. De fleste programpostene finner sted på Sølvberget som vi er så heldige å ha inngått et samarbeid med, men vi skal også innta både Norsk Oljemuseum og Folken.

Vi er stolte over å kunne presentere vårt institutt til Stavanger og regionen gjennom denne jubileumsfestivalen. God fornøyelse!

Oluf Langhelle

Instituttleder