Lansering: Engasjerende tekstarbeid i norskfaget

Tirsdag 21. oktober 2025 kl. 11:15-12:00,
Universitetsbiblioteket, campus Ullandhaug.

Velkommen til lansering av boka som vil gi nye perspektiv og praktiske verktøy for å skape engasjement, mestring og leseglede i norskfaget.

Publisert Sist oppdatert

Boklansering banner

Stadig flere elever sliter med svake leseferdigheter. Hvordan kan lærere snu denne bekymringsverdige trenden? Det forsøker forfatterne av denne boken å gi forskningsbaserte svar på.  

Teoretiske perspektiv 

Engasjement er en nøkkel til å lære, og til å bli en god leser. For å lykkes med å tenne elevene, trenger læreren både teoretisk og praktisk kunnskap. 

Denne boken gir enkle introduksjoner til flere nyttige teoretiske perspektiv på det finstemte forholdet mellom elev, lærer og tekst: 

  • Kognitive perspektiv synliggjør kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å engasjere seg i lesing 
  • Motivasjonsteori viser hva som setter i gang og opprettholder engasjement 
  • Sosiale teorier forklarer hvordan det som skjer i klasserommet, påvirker elevenes engasjement 

Forfatterne 

Oddny Judith Solheim er professor i spesialpedagogikk ved UiS og senterleder for Kunnskapssenter for Utdanning.  

Aslaug Fodstad Gourvennec er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Nasjonalt lesesenter. 

Språk: norsk.

Arrangementet er åpent for alle. Ingen påmelding.