Velkommen til lansering av boka som vil gi nye perspektiv og praktiske verktøy for å skape engasjement, mestring og leseglede i norskfaget.

Stadig flere elever sliter med svake leseferdigheter. Hvordan kan lærere snu denne bekymringsverdige trenden? Det forsøker forfatterne av denne boken å gi forskningsbaserte svar på.
Teoretiske perspektiv
Engasjement er en nøkkel til å lære, og til å bli en god leser. For å lykkes med å tenne elevene, trenger læreren både teoretisk og praktisk kunnskap.
Denne boken gir enkle introduksjoner til flere nyttige teoretiske perspektiv på det finstemte forholdet mellom elev, lærer og tekst:
- Kognitive perspektiv synliggjør kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å engasjere seg i lesing
- Motivasjonsteori viser hva som setter i gang og opprettholder engasjement
- Sosiale teorier forklarer hvordan det som skjer i klasserommet, påvirker elevenes engasjement
Forfatterne
Oddny Judith Solheim er professor i spesialpedagogikk ved UiS og senterleder for Kunnskapssenter for Utdanning.
Aslaug Fodstad Gourvennec er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Nasjonalt lesesenter.
Språk: norsk.
Arrangementet er åpent for alle. Ingen påmelding.