Vi snakker sykepleie – på kafé

Fagterminologi og stammespråk kan være utfordrende for enhver sykepleierstudent. Samtidig kan misforståelser i relasjoner få store konsekvenser for både pasienter, pårørende og studenten selv. Da er det godt å vite at man kan gå på kafé for å få større forståelse.

Publisert Sist oppdatert
Studenter og lærere som sitter rundt et bord
Førstelektor Kristin Glenna Bodsberg (i midten) er en av initiativtakerne til språkkafeén ved UiS (Foto: NSF Rogaland)

Ved Universitetet i Stavanger (UiS) tilbyr de studentene kaffe, twist - og fokus på språket og begrepene de møter som studenter i teori og i praksis. Velkommen til språkkafé! 

NSF Rogaland hadde forhåndsbestilt bord for å få vite mer om hva som står på språkkaféens meny, og ble ønsket velkommen av fire engasjerte «ansatte» som var mer enn villige til å fortelle om hva de hadde å by på:

– Språkkaféen er en uformell møteplass der vi har fokus på språket og de begrepene studentene vil møte som student og som sykepleier. Vi fokuserer på å forstå og bruke ord og uttrykk som er viktige i hverdagen som sykepleier, men som kanskje ikke er like kjent i dagligtalen, forklarer Kristin Glenna Bodsberg, førstelektor ved UiS. 

Kaféens klientell er sykepleierstudenter som ønsker å styrke sin norskspråklige kompetanse knyttet til fagterminologi: 

– På kaféen vil de få muligheten til å diskutere reelle sykepleiecase, gå gjennom eksamensoppgaver, reflektere rundt systematiske observasjoner og øve på skriftlig og muntlig dokumentasjon – alt med veiledning fra lærere og studentassistenter.

Erfaringene så langt har vært udelt positive.  

– De som deltar, gir tilbakemelding om at de har savnet en slik arena i studiet. En arena der de kan komme og treffe medstudenter og lærere som kan dele av sin fagkompetanse om sykepleiefaget. 

Studentene bestemmer innhold 

Studenter og lærere i sykepleierlaben
Kafeverter og gjester klar for språkkafé (Foto: NSF Rogaland)

Språkkaféen ved UiS er åpen halvannen time ca. hver 14. dag – og menyen består av gjestenes ønskekost.

Tone Knutsen Brandeggen er førstelektor og praksislærer ved bachelorutdanningen og innleder kafeen med å kartlegge om dagens gjester har noen særskilte forventninger eller ønsker. 

– Vil dere gå gjennom arbeidskrav – eller ord og uttrykk i evalueringsskjemaet som nyttes i praksis? Diskutere begreper knyttet opp mot en prosedyre – eller teksten i en eksamensoppgave? Kanskje det er behov for å vite mer om hva som menes med et fag- eller refleksjonsnotat og hvordan man skriver slike?  Eller er dere mer opptatt av praksisforberedelser?  

Brandeggen er tydelig på at konseptet språkkafé ikke har landet på noe endelig format, og dagens kafé er bare den andre i rekken: 

– Vi leter etter formen, men legger stor vekt på å møte studentene der de er – med de behovene de har. Så sier det seg selv at med så ulik bakgrunn – også hva gjelder språkforståelse – vil studentenes behov sprike i mer eller mindre grad. Da prøver vi å finne et tema og et innhold som passer flest mulig best mulig, fastslår Brandeggen. 

Dagens rett: Praktisk-muntlig eksamen 

Studenter og lærere som sitter rundt et bord
Kafédrøs pågår (Foto: NSF Rogaland)

Brandeggen tok runden og hørte med hver og en om hva de ønsket å bruke tiden til i dag. 

Gruppen brukte ikke lang tid på å lande på at de ville gjennomgå noen case fra praktisk-muntlig eksamen. Dette er en eksamensform der studentene blir tildelt en case bestående av både teoretisk og praktisk del. De må forstå oppgaveteksten, kunne redegjøre for sykdomslære og sykepleieteori, finne frem nødvendig utstyr til praktisk prosedyre og gjennomføre denne. 

De delte seg i to grupper som gjennomgikk hver sin case. Hver gruppe hadde to lærere med seg som presenterte casen. Den ene casen omhandlet en eldre og skrøpelig pasient med nedsatt sirkulasjon og antydning til trykksår på setet.   

Lærer Kristin G. Bodsberg innledet med å forklare hvordan praktisk-muntlig eksamen ble gjennomført på den timen de har til rådighet fra de kommer inn i rommet til de skal være ferdige. 

–  Dere må lese oppgaven godt slik at dere kan planlegge hvordan dere vil disponere tiden. Vet alle hva disponere betyr? Det nikkes rundt bordet. Enn hva med relatert til nedsatt sirkulasjon – hva betyr det, spør Kristin. Denne gangen er det færre som ber om ordet.  

Slik fortsetter gruppen å gå gjennom oppgaveteksten: Antydning til sår – hva betyr antydning? Setet – vet alle hva det er? Hva innebærer det å være skrøpelig? At pasienten er utsatt for trykksår – hva menes egentlig med det?   

Spørsmålene og innspillene var mange, og engasjementet var stort fra både studenter og lærere. Det er sjelden man går ut fra kafé så mye bedre rustet enn hva du var når du gikk inn. Bedre rustet til å klare eksamen. Bedre rustet til å møte praksis. Bedre rustet til å møte pasienter. Bedre rustet til å være sykepleierstudent ved UiS. 

Saken ble først publisert hos NSF Rogaland.

Hva er Språkkaféen - Vi snakker sykepleie?