"Å erobre havgrensen: kunstige rev i sør Florida" av Dmitrijs Porsnovs

N-106.

Greenhouse seminarserie

Publisert Sist oppdatert

Two fish peak out from within a tyre on the sea bed
"Livet i en bildekk", prilfish, CC-BY-2.0.

Fort Lauderdale sitt kunstig rev som består av mer enn 4 millioner bildekk, er kjent for både sine betydelige miljømessige konsekvenser og de store kostnadene forbundet med opprydningsarbeidet. Imidlertid er et mindre kjent faktum at det finnes mange dekkrev spredt langs hele Atlanterhavskysten av USA. Fort Lauderdale, sammen med noen få andre steder i sør Florida, var ett av de første stedene der dekkrevene spredte seg i betydelig skala. Denne studien fordyper narrativet bak konstruksjonen av disse revene og tilbyr en analyse av deres kulturelle, historiske og økologiske kontekst.

Konklusjonene understreker at etableringen av disse revene først og fremst hadde som mål å gjenopprette fiskerparadiset, som hadde blitt forringet som en konsekvens av utviklingsaktiviteter i området. I tillegg spilte kulturelle tradisjoner sammen med ekspansiv vekst og landforbedring en sentral rolle. Det aktive engasjementet fra statlige institusjoner og store selskaper dannet konteksten rundt fremveksten av disse kunstige strukturene.

Dmitrijs Porsnovs (Universitetet i Stavanger) er miljøhistoriker med vitenskapelig bakgrunn, hvis forskningsinteresser er knyttet til avfallshåndtering, miljøforurensning og andre tverrfaglige miljøspørsmål tilknyttet til antroposenen. Han har MSc i miljøvitenskap fra Universitetet i Latvia og har sterk forskningserfaring innen miljøvitenskap og miljøteknologi.