Disputas: Når elevar brukar nettbrett, jobber dei meir åleine

Fredag 29. november 2024 kl. 10:00-16:00,
Kjølv Egelands Hus (KE), UiS,
E-164.

Disputas for Liv Kristin Bjørlykke Øvereng.

Publisert Sist oppdatert

Jente leser på ipad i klasserommet
Liv Kristin Bjørlykke har forska på læringssituasjonar når elevar i 1. klasse brukar nettbrett.

Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver, viser Liv Kristin Bjørlykke Øvereng si doktoravhandling. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Liv Kristin Bjørlykke Øvereng disputerer for ph.d. fredag 29. november med avhandlinga «Nettbrett i begynnaropplæringa: Ein studie av lærar–elev-interaksjon og bruk av nettbrett i klasseromspraksis» 
Avhandlinga finn du her.

Kva har du forska på?

– I dette doktorgradsprosjektet har eg studert interaksjon mellom lærar og elevar i digitale klasserom. Studien er forankra i begynnaropplæringa, 1. klasse. Studien undersøker korleis klasseromspraksis er påverka av bruk av nettbrett i undervisninga og korleis nettbrett vert brukt i begynnaropplæring.

Kva fant du ut?

– Studien viser at elevane sitt læringsmiljø er prega av god kvalitet innan emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Dette betyr eit læringsmiljø med positiv kommunikasjon, smil og interesse. Og at klasserommet er godt organisert med god leiing, rutinar og aktivitetar. Men samstundes viser studien at elevane si opplæring er prega av låg kvalitet innan tilrettelegging for fagleg og språkleg støtte der eleven får uttrykke si forståing og får vere utforskande.

Portrett av kvinne med grå jakke og mørkt hår
Liv Kristin Bjørlykke Øvereng disputerer 29.11.24.

– Når vi har sett på læringssituasjonar der elevane brukar nettbrett i klasserompraksis viser studien at det skjer ei individualisering i elevane sin arbeidssituasjon. Dette betyr at elevane arbeider i stor grad åleine med læringsoppgåver. Tendensen til individualisering gir mindre rom for viktige sosiale læringsarenaer.

– Lærarane i studien legg til rette for læring gjennom høg emosjonell støtte og god klasseromsorganisering. Lærarane viser eit læringsorientert perspektiv på elevane si læring med nettbrett. Dei legg til rette for at elevane skal lære funksjonar i nettbrettet som kan bidra i elevane si læring. Vi ser likevel at ved bruk av nettbrett skjer det ei individualisering som gjer samhandling mellom elevar og tilrettelegging for læringssituasjonar der elevar kan vere utforskande utfordrande.

Kva kan forskningsfunna brukast til?

– Avhandlinga sitt bidrag til undervisning med bruk av nettbrett er orientert mot å avdekke og forstå interaksjonar mellom lærar og elevar som kan fremme kvalitet i undervisnings- og læringsprosessar.

– Studien viser på den eine sida at nettbrettet som ny ressurs i klasseromspraksis i begynnaropplæringa, kan bidra til ei individualisering av elevar sin arbeidssituasjon. Dette gjer at kvaliteten i interaksjonar kan vere svekka, og kan dermed bidra til å svekke ein kjerneverdi i god undervisning.

– Studien viser imidlertid også at det er eit potensial for ein praksis som legg vekt på elevane sin sosiale læringsarena med nettbrett. Eit potensial gjennom aktivitetar og organiseringar som fremmer ein praksis for utforsking og samtale er tilgjengelege, men er likevel ikkje nytta i særleg grad i nettbrettsituasjonar. Det er eit særleg potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.

Velkommen til disputas

Alle interesserte er velkomne til å fylgja prøveførelesing og disputas i Kjølv Egelands hus E-164 eller digitalt via denne lenka (Møte-ID: 357 560 909 194 Passord: TKt3h9).

Fredag 29. november
Kl 10.00: Prøveførelesing.
Tittel for prøveførelesinga: Teknologibruk i begynneropplæringen av lesing og skriving- Tendenser i forskningen: Teoretiske, metodiske og didaktiske tilnærminger».
Kl 12.00: Disputas

Vurderingskomitèen består av:

  • Professor Øystein Gilje, Universitetet i Oslo
  • Seniorforskar Jesper Bremholm, Dansk Videncenter for Læsning, Danmark
  • Førsteamanuensis May Irene Furenes Klippen, Universitetet i Stavanger

Rettleiarar:

  • Hovudrettleiar: Professor Atle Skaftun, Nasjonalt lesesenter, UiS
  • Medrettleiar: Professor Siv Therese Måseidvåg Gamlem, Høgskulen i Volda

Leiar for disputasen:

  • Professor Kjersti Lundetræ, senterleiar, Nasjonalt lesesenter, UiS

Studien er ein del av NFR-prosjektet DigiHand (prosjektnummer 273422). Dette prosjektet har vore eit samarbeid mellom Høgskulen i Volda (HVO) og Universitetet i Stavanger (UiS).

Fleire arrangement ved UiS:

Pinnelek!

Lør. 09.08 13:00

søn. 10.08 14:30

Jernaldergården

Fadderfestivalen måndag

Man. 11.08.2025

09:00-23:00

Campus Ullandhaug m.fl

Disputas for Yao Zhang

Man. 11.08.2025

10:00-15:30

Kjølv Egelands hus
KE E-164

Velkomstseremoni – studiestart 2025

Man. 11.08.2025

12:00-12:45

Uteamfiet utenfor SiS studenthus, campus Ullandhaug

Arendalsuka: "Ungt utenforskap": Forståelse og virksomme tiltak

Man. 11.08.2025

12:00-13:30

Grand Hotel Arendal
Dampen

Arendalsuka: KI-forskning i samfunnets tjeneste

Man. 11.08.2025

14:00-14:45

Arendal
Kunstig Intelligens-teltet

Inclusion, belonging, sustainability and innovation – just catchy buzzwords?

Man. 11.08.2025

14:00-15:00

Elise Ottesen-Jensens hus
EOJ 276/277

Arendalsuka: En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?

Tir. 12.08.2025

11:30-12:15

Grand Hotel Arendal
Dampen

Åpningsseremoni på campus Bjergsted

Tir. 12.08.2025

12:00-13:00

Bjergsted

Fadderfestivalen tirsdag

Tir. 12.08.2025

12:00-23:00

Campus Ullandhaug, Folken m.fl

Arendalsuka: Perfekte familier, perfekt oppvekst: en veileder for å gå seg vill

Tir. 12.08.2025

13:00-14:30

Vestre gate 11

Fadderfestivalen onsdag

Ons. 13.08.2025

09:00-23:59

Campus Ullandhaug, Sola, Stavanger sentrum

Arendalsuka: Realfagskrise og ingeniørmangel

Ons. 13.08.2025

11:30-13:00

Grand Hotell, Arendal
Dampen

Arendalsuka: Bør akademia være apolitisk?

Ons. 13.08.2025

13:30-14:15

Grand Hotel Arendal
Dampen

Meditations on listening

Ons. 13.08.2025

19:00-20:00

Stavanger konserthus

Fadderfestivalen torsdag

Tor. 14.08.2025

09:00-23:59

Campus Ullandhaug, Stavanger sentrum og omegn

Disputas for Hamed Vaseghnia

Tor. 14.08.2025

10:00-15:30

Kjølv Egelands hus
KE, E-164

Arendalsuka: Bruk av forskning i skolen – trenger vi det?

Tor. 14.08.2025

10:30-12:00

Grand Hotel Arendal
Dampen

Arendalsuka: Næringsrettet forskning: Hvem er det som må skjerpe seg?

Tor. 14.08.2025

11:00-11:45

Hurtigbåten Rygerelektra i Arendal sentrum

Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD

Tor. 14.08.2025

14:15-15:00

Universitetsbiblioteket
studieverkstedet