Et forskingsseminar ved Handelshøgskolen UiS med Alessandro Toppeta ved Stockholms Universitet.
Alessandro Toppeta, Stockholm Universitet
Effective Families or Effective Schools? Experimental Evidence on Fostering Children's Numeracy
Onsdag 15. oktober kl. 12.15–13.15 Rom EOJ 276/277 eller delta på Zoom Seminaret foregår på engelsk.

Sammendrag
Denne artikkelen undersøker om grunnskoleutdanning av høy kvalitet kan fungere som en utjevner for barn som vokser opp med ulike oppdragelsespraksiser i hjemmet i Colombia. Med utgangspunkt i veletablert forskning som viser at foreldreinvolvering og profesjonell utvikling for lærere kan støtte barns læring, fordeler vi barna tilfeldig til én av fire gjensidig utelukkende tiltak for å styrke deres tallforståelse: kun foreldreinvolvering, kun lærerutvikling, kombinerte tiltak, eller ingen intervensjon. Begge tiltakene – både hver for seg og kombinert – har en lignende effekt på barnas standardiserte matematikkresultater i første og andre klasse, med en påvirkning på 0,20 standardavvik sammenlignet med ingen intervensjon. Vi finner ingen tegn til komplementaritet mellom de to tiltakene, noe som tyder på at effektive skoler kan kompensere for ulikheter i barns oppvekstforhold.