Folkehelse og livsmestring – tre nasjonale forskningsprosjekter under lupen

Fredag 18. oktober 2024 kl. 10:00-15:00,
Hulda Garborgs hus, Rektor Natvig-Pedersens vei 39,
R-218.

UNESCO Chair og Programområdet for mangfold, inkludering og utdanning inviterer til seminar om det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.

Publisert Sist oppdatert
To elever ser på en skjerm sammen. De befinner seg i et klasserom.
Seminaret ser nærmere på tre forskningsprosjekter om folkehelse og livsmestring i skolen. Foto: Marie von Krogh.

Ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger er det for tiden tre ekstern-finansierte forskningsprosjekter som undersøker hvordan dette forstås og praktiseres i skolen. Disse har ulike målsettinger og metoder, og vi ønsker med dette seminaret å sette søkelyset på felles utfordringer og muligheter, med særlig blikk på hvordan prosjektene forholder seg til mangfold.

PROGRAM

10.00-10.15: Velkommen og presentasjonsrunde 

10.15 – 10.45: Introduksjon til de 3 prosjektene (10 min hver):

  • HeaLS v/Egil Nygaard (UiO, prosjektleder HeaLS)
  • Educate v/Lisbeth M. Brevik (UiO, prosjektleder Educate)
  • LIFE v/Hildegunn Fandrem (UiS, prosjektleder LIFE) 

10.45-11.00: Pause 

11.00-11.30: Spørsmål og kommentarer knyttet til prosjektene 

11.30-12.15: Lunsj – påmelding innen 14. oktober

12.15-13.00: Nytt fra forskningsfronten (15 min. hver, inkl. 5 min. spørsmål og kommentarer): 

  • Anja Ramfjord Isaksen (UiO, PhD Educate): Hvordan foregår Livsmestring i engelsk og samfunnskunnskap på yrkesfag og studiespesialisering? 
  • Ingrid Evertsen (UiO, PhD Educate): Hvordan kan arbeid med elevers empatiske-, kommunikative- og mellommenneskelige ferdigheter i språktimene støtte oppunder inkluderende og mangfoldige klassefellesskap? 
  • Yuan Fang (UiO, postdok HeaLS): What differential impact does LK20 have om mental outcomes in students by socioeconomic status?

13.00-13.15: Pause 

13.15- 14.00: forts. nytt fra forskningsfronten (15 min. hver, inkl. 5 min. spørsmål og kommentarer): 

  • Egil Nygaard (UiO, om to PhD-prosjekter HeaLS): Hvilke effekter, og for hvem, har LK20 på elevers psykiske helse, skoleprestasjoner og skolemiljø? 
  • Janne Marit Vistnes (UiS, PhD LIFE): Hvordan spilles mangfold ut i fokusgruppeintervju med barn? 
  • Lone Hvalby (UiS, PhD LIFE): Livsmestringsbegrepet: Er det en spenning mellom individualistiske og kollektivistiske perspektiver? 

14.00-14.15: Pause 

14.15-15.00: Diskusjon, innledning v/Geir Skeie (UiS, nestleder LIFE)