Arendalsuka: Hvem er lærere om 20 år?

Torsdag 15. august 2024 kl. 16:30-17:15,
Arendal,
Arendal bibliotek.

KSU-leder Elaine Munthe er innleder og deltaker på debatt om læreryrkets fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Oversiktsbilde fra KSU-debatt på Arendalsuka
Kunnskapssenter for utdanning arrangerte også debatt om lærerrekruttering under Arendalsuka for to år siden, og denne uken er vi på plass igjen, i et samarbeid med OsloMet. (Foto: Leif Tore Sædberg, KSU)

Elaine Munthe, professor og senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), er innleder og deltaker under debatten «Hvem er lærere i 2044»?

Debatten foregår under Arendalsuka, torsdag 15. august, og er et samarbeid med OsloMet.

«Hva slags kunnskap og ferdigheter trenger de som skal være lærere i barnehage og skole de neste 20 årene? Klarer lærerutdanningene å gi dem dette? Og hvordan får vi «de rette» søkerne?» er noen av problemstillingene.

Søkertallene til flere av lærerutdanningene fortsetter å stupe. Debatten om akademisering av profesjonsutdanningene har preget våren, blant annet i forbindelse med stortingsmeldinga om profesjonsutdanningene. Diskusjonen har gått om relevansen og verdien til masteroppgavene i grunnskolelærerutdanningen, om opptakskrav og studiemodeller,» heter det i innledningen til arrangementet.

Deltakere:

  • Sølvi Mausethagen, prodekan for forskning og utvikling, OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
  • Elaine Munthe, senterleder, Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
  • Geir Røsvoll, leder, Utdanningsforbundet
  • Tine Prøitz, Visedekan/professor, Universitetet i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Lise Selnes, stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
  • Marit Knutsdatter Strand, stortingsrepresentant, Senterpartiet
  • Geir Aaserud, studieleder ved barnehagelærerutdanningen, OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
  • Anna Hagen Tønder, instituttleder ved yrkesfaglærerutdanningen, OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
  • Gørill Warvik Vedeler, studieleder ved grunnskolelærerutdanningen, OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
  • Roger André Federici, dekan, OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier