Disputas: Personer med kreft hadde utbytte av å delta i lesegrupper

Onsdag 11. desember 2024 kl. 10:00-16:00,
Universitetet i Stavanger, KE-hus,
E-164.

Disputas for Tine Riis Andersen.

Publisert Sist oppdatert

Tre personer på bildet. To av personene har ryggen til. Den tredje, en kvinne, er vendt mot oss. De holder bøker i hendene.
Pasienter som har kreft, hadde stort utbytte av å delta i shared reading-grupper, viser avhandlingen. (Illustrasjonsfoto: Getty)

Når kreftpasienter deltar i shared reading-lesegrupper, opplever de å få økt livskvalitet. Det å ha åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og anledning til å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delta i lesegrupper er positivt for personer med kreft. Dette viser en studie som er gjort av Tine Riis Andersen ved Nasjonalt lesesenter, UiS.

Tine Riis Andersen disputerer for ph.d. onsdag 11. desember med avhandlingen "It gives my life an extra quality during this time of illness." Three Case Studies Investigating Shared Reading as Psychosocial Support for People Living with Cancer.

Du finner avhandlingen her.

– Hva har du forsket på?

– Jeg har forsket på Shared Reading-grupper som psykosial støtte for kreftpasienter i kreftorganisasjoner, både fysisk og online.

Shared Reading er en lesegruppepraksis utviklet i Liverpool av organisasjonen The Reader. Det er fokus på deltakernes opplevelse av litteraturen som leses og personlige forbindelser.

– Hva fant du ut?

– Å lytte til og diskutere noveller og dikt som ikke handler om kreft, men livet generelt, tilbød deltakerne i Shared Reading-gruppene et åpent rom som ikke var sentrert rundt kreften, men hvor det likevel var plass til å snakke om det. Denne delingen skjedde på en mer naturlig måte, da det skjedde gjennom tekstene, når deltakerne opplevde en sterk resonans med noe i teksten og ønsket å dele det med hverandre.

portrett av blond kvinne med briller som smiler til kamera
Tine Riis-Andersen disputerer 11. desember.

– Selv om tekstene ikke handlet om kreft, trakk deltakerne fortsatt forbindelser til sin egen sykdomsopplevelse, men det var opp til dem hvor mye og når de ønsket å dele. I tillegg hjalp den doble aktiviteten det var å både lytte og ha en kopi av teksten i hånden (altså å lese) deltakerne til å konsentrere seg og forstå teksten bedre enn hvis de leste alene hjemme. Faktisk ble denne kombinasjonen opplevd som gunstig som kognitiv trening, da mange slet med konsentrasjon, lesing og hukommelse etter mange krevende behandlinger.

– Det å fokusere på aktiviteten, som krevde en viss innsats, hjalp også deltakerne med å koble ut fra det å være i en sykdomsprosess, med sykehusavtaler og mange bekymringer. Å være en gruppe ga i tillegg deltakerne en følelse av å være en del av et fellesskap. De samarbeidet for å åpne opp for tekstene, skape mening. Gjennom denne prosessen ble mange personlige historier delt, og de ble kjent med hverandre.

– Deltakerne hadde også meningsfulle leseopplevelser som fortsatte å påvirke dem, hvor tekstene ble en del av mestringsprosessen deres, og hvor de ga mening til sykdomsopplevelsene sine, og forbandt fortid, nåtid og fremtid.

– Online shared reading fungerte også, og kan nå pasienter som ikke er i stand til å delta i en fysisk gruppe. Dette kan potensielt også inkludere pasienter som er innlagt på sykehus, eller pasienter som mottar cellegiftbehandlinger på sykehus.

– Hva kan forskningsfunnene brukes til?

– Funnene kan brukes for å forstå potensialet som ligger i å integrere Shared Reading-grupper (både fysiske og online) som et tilbud i kreftorganisasjoner. I tillegg kan funnene få oss til å forstå betydningen av litteratur både i en sykdomsprosess og i lesernes liv generelt.

Velkommen til disputas

Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i Kjølv Egelands hus, E-164, eller digitalt via denne lenka (Møte-ID: 356 828 628 481, Passord: JYXQB6)

Onsdag 11. desember
Kl 10.00:
Prøveforelesning
Tittel på prøveforelesningen: “What makes literature healthy?"
Kl 12.00: Disputas

Bedømmelseskomiteen består av:

  • Førsteamanuensis Thor Magnus Tangerås, Høyskolen Kristiania
  • Professor Rhiannon Corcoran, University of Liverpool, UK
  • Førsteamanuensis Jana Javorčíková, Matej Bel University, Slovakia
  • Førsteamanuensis Arne Olav Nygard, Nasjonalt Lesesenter, UiS

Veiledere:

  • Hovedveileder: Professor Anne Mangen, Nasjonalt lesesenter, UiS
  • Medveiledere: Professor Frank Hakemulder, Utrecht University, førsteamanuensis Zuzana Petrová, Trnava University, og forsker Erin McTigue, Nasjonalt lesesenter, UiS

Leder for disputasen:

  • Professor Kjersti Lundetræ, senterleiar, Nasjonalt lesesenter, UiS

Tine Riis Andersen har vært ph.d-kandidat ved Nasjonalt lesesenter, UiS og ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Trnava.

Flere arrangement ved UiS:

Jòl på museet

Lør. 30.11 11:00

søn. 22.12 16:00

Arkeologisk museum

Jòl på museet: Program 14. desember og 15. desember

Lør. 14.12 11:00

søn. 15.12 16:00

Arkeologisk museum

Greenhouse miljøhumaniorabokprater på nettet: "Deepwater Alchemy" av Lisa Yin Han

Man. 16.12.2024

16:00-17:00

Zoom

Disputas for Maryam Ghorbani

Ons. 18.12.2024

10:00-15:30

University of Stavanger
KE E-164

Jòl på museet: Program 21. desember – 22. desember

Lør. 21.12 11:00

søn. 22.12 16:00

Arkeologisk museum

Aktiviteter jubileumsåret 2025

Ons. 01.01 11:00

ons. 31.12 16:00

Arkeologisk museum

Karrieredagen

Fre. 03.01.2025

11:00-14:00

Fiskepiren, Stavanger

Samfunnssikkerhetskonferansen 2025

Tir. 07.01.2025

10:00-17:00

Universitet i Stavanger

Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD

Tir. 07.01.2025

14:15-15:00

Universitetsbiblioteket
studieverkstedet

Shut up & write for PhDs

Ons. 08.01.2025

09:00-11:30

Universitetsbiblioteket, Studieverkstedet

Karrieredag for sykepleierstudenter

Ons. 08.01.2025

11:00-13:00

Kjell Arholms hus
Foajeen

Introduksjon til Zotero

Tor. 09.01.2025

12:15-14:00

Universitetsbiblioteket, kursrommet
KE A-253

Introduksjon til Zotero (EN)

Tir. 14.01.2025

14:15-16:00

The Ullandhaug Library
KE A-253

Hvordan skrive en god bachelor- eller masteroppgave?

Tir. 14.01.2025

14:15-15:15

Universitetsbiblioteket, rom kommer

Boklansering: Luktens pedagogiske potensial

Tir. 14.01.2025

14:15-15:00

Universitetsbiblioteket, Campus Ullandhaug

Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD

Tor. 16.01.2025

10:15-11:00

Universitetsbiblioteket
studieverkstedet

Jubileumsvotten 2025

Lør. 18.01.2025

12:00-14:00

Arkeologisk museum

Shut up & write for PhDs

Man. 20.01.2025

09:00-11:30

Universitetsbiblioteket, Studieverkstedet