Disputas for Tine Riis Andersen.
Når kreftpasienter deltar i shared reading-lesegrupper, opplever de å få økt livskvalitet. Det å ha åpne samtaler knyttet til litteratur, følelsen av fellesskap og anledning til å bestemme over eget liv, kan være grunner til at å delta i lesegrupper er positivt for personer med kreft. Dette viser en studie som er gjort av Tine Riis Andersen ved Nasjonalt lesesenter, UiS.
Tine Riis Andersen disputerer for ph.d. onsdag 11. desember med avhandlingen "It gives my life an extra quality during this time of illness." Three Case Studies Investigating Shared Reading as Psychosocial Support for People Living with Cancer.
– Hva har du forsket på?
– Jeg har forsket på Shared Reading-grupper som psykosial støtte for kreftpasienter i kreftorganisasjoner, både fysisk og online.
Shared Reading er en lesegruppepraksis utviklet i Liverpool av organisasjonen The Reader. Det er fokus på deltakernes opplevelse av litteraturen som leses og personlige forbindelser.
– Hva fant du ut?
– Å lytte til og diskutere noveller og dikt som ikke handler om kreft, men livet generelt, tilbød deltakerne i Shared Reading-gruppene et åpent rom som ikke var sentrert rundt kreften, men hvor det likevel var plass til å snakke om det. Denne delingen skjedde på en mer naturlig måte, da det skjedde gjennom tekstene, når deltakerne opplevde en sterk resonans med noe i teksten og ønsket å dele det med hverandre.
– Selv om tekstene ikke handlet om kreft, trakk deltakerne fortsatt forbindelser til sin egen sykdomsopplevelse, men det var opp til dem hvor mye og når de ønsket å dele. I tillegg hjalp den doble aktiviteten det var å både lytte og ha en kopi av teksten i hånden (altså å lese) deltakerne til å konsentrere seg og forstå teksten bedre enn hvis de leste alene hjemme. Faktisk ble denne kombinasjonen opplevd som gunstig som kognitiv trening, da mange slet med konsentrasjon, lesing og hukommelse etter mange krevende behandlinger.
– Det å fokusere på aktiviteten, som krevde en viss innsats, hjalp også deltakerne med å koble ut fra det å være i en sykdomsprosess, med sykehusavtaler og mange bekymringer. Å være en gruppe ga i tillegg deltakerne en følelse av å være en del av et fellesskap. De samarbeidet for å åpne opp for tekstene, skape mening. Gjennom denne prosessen ble mange personlige historier delt, og de ble kjent med hverandre.
– Deltakerne hadde også meningsfulle leseopplevelser som fortsatte å påvirke dem, hvor tekstene ble en del av mestringsprosessen deres, og hvor de ga mening til sykdomsopplevelsene sine, og forbandt fortid, nåtid og fremtid.
– Online shared reading fungerte også, og kan nå pasienter som ikke er i stand til å delta i en fysisk gruppe. Dette kan potensielt også inkludere pasienter som er innlagt på sykehus, eller pasienter som mottar cellegiftbehandlinger på sykehus.
– Hva kan forskningsfunnene brukes til?
– Funnene kan brukes for å forstå potensialet som ligger i å integrere Shared Reading-grupper (både fysiske og online) som et tilbud i kreftorganisasjoner. I tillegg kan funnene få oss til å forstå betydningen av litteratur både i en sykdomsprosess og i lesernes liv generelt.
Velkommen til disputas
Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i Kjølv Egelands hus, E-164, eller digitalt via denne lenka (Møte-ID: 356 828 628 481, Passord: JYXQB6)
Onsdag 11. desember
Kl 10.00: Prøveforelesning
Tittel på prøveforelesningen: “What makes literature healthy?"
Kl 12.00: Disputas
Bedømmelseskomiteen består av:
- Førsteamanuensis Thor Magnus Tangerås, Høyskolen Kristiania
- Professor Rhiannon Corcoran, University of Liverpool, UK
- Førsteamanuensis Jana Javorčíková, Matej Bel University, Slovakia
- Førsteamanuensis Arne Olav Nygard, Nasjonalt Lesesenter, UiS
Veiledere:
- Hovedveileder: Professor Anne Mangen, Nasjonalt lesesenter, UiS
- Medveiledere: Professor Frank Hakemulder, Utrecht University, førsteamanuensis Zuzana Petrová, Trnava University, og forsker Erin McTigue, Nasjonalt lesesenter, UiS
Leder for disputasen:
- Professor Kjersti Lundetræ, senterleiar, Nasjonalt lesesenter, UiS
Tine Riis Andersen har vært ph.d-kandidat ved Nasjonalt lesesenter, UiS og ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Trnava.
Flere arrangement ved UiS:
Jòl på museet: Program 14. desember og 15. desember
Lør. 14.12 11:00
søn. 15.12 16:00
Greenhouse miljøhumaniorabokprater på nettet: "Deepwater Alchemy" av Lisa Yin Han
Man. 16.12.2024
16:00-17:00
Jòl på museet: Program 21. desember – 22. desember
Lør. 21.12 11:00
søn. 22.12 16:00
Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD
Tir. 07.01.2025
14:15-15:00
Hvordan skrive en god bachelor- eller masteroppgave?
Tir. 14.01.2025
14:15-15:15
Boklansering: Luktens pedagogiske potensial
Tir. 14.01.2025
14:15-15:00
Infomøte for deg med lese- og skrivevansker eller ADHD
Tor. 16.01.2025
10:15-11:00