Baby og barn - lab

Forskningsgruppen har som mål å avdekke de mest fundamentale og grunnleggende representasjonene spedbarn bruker for å begynne å navigere i den sosiale verden rundt seg.

Publisert Sist oppdatert

Beskrivelse av formål

Forskningsgruppen har som mål å:

  • a) avdekke de mest fundamentale og grunnleggende representasjonene spedbarn bruker for å begynne å navigere i den sosiale verden rundt seg;
  • b) studere den sosiale utviklingen til barn og unge;
  • c) undersøke hvilken rolle eksekutive funksjoner har for utviklingen hos barn;
  • d) utvikle innovative måter å støtte barn i deres kognitive utvikling og læring; og
  • e) utvikle intervensjoner for å hjelpe barn og unge å mestre vanskelige situasjoner.

Pågående forskning

Hvert medlem tar med sin egen kompetanse og forskningsprosjekter. Dette er en liste over pågående prosjekter:

  • Tidlige røtter til forståelse av ledelse og sosial makt (Margoni)
  • Hvordan barn resonnerer om individuell frihet og sosial likhet (Margoni)
  • Bruk av teknologi i forhold til forebygging og intervensjon av sosial eksklusjon, antisosial atferd, mobbing og nettmobbing (Caravita)
  • Barns forståelse av den moralske verdien av ikke-menneskelige dyr (ten Braak & Margoni)
  • Kontekstens rolle i barns eksekutive funksjon (ten Braak)
  • Utforske effektiviteten av spilling for å redusere mild depresjon hos ungdom (Øverland)
  • Hvordan hjelpe typisk utviklende barn og barn med lærevansker eller funksjonshemminger for å forstå matematikk (Granone)

Nye publikasjoner- et utvalg

Margoni, F., Surian, L. & Baillargeon, R. (2023). The Violation-of-Expectation paradigm: A conceptual overview. Psychological Review, in press.

Link: https://doi.org/10.1037/rev0000450

Nava, F., Margoni, F., Herath, N., & Nava, E. (2023). Age-dependent changes in intuitive and deliberative cooperation. Scientific Reports13, 4457.

Link: https://www.nature.com/articles/s41598-023-31691-9

Belacchi, C., Altoe, G., & Caravita, S. C. (2023). Latent groups and latent traits of participation in bullying via factor mixture analysis: An exploratory study. Social Development32, 152-170.

Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/sode.12625

Nag, H., Nærland, T., & Øverland, K. (2023). The Importance of School Leadership Support when Working with Students with Smith-Magenis Syndrome–AQ Methodology Study. International Journal of Disability, Development and Education70, 340-356.

Link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2021.1888893

Ten Braak, D., Lenes, R., Purpura, D. J., Schmitt, S. A., & Størksen, I. (2022). Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function. Journal of Experimental Child Psychology214, 105306.

Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022096521002241

Granone, F., Stokke, M., Damnotti, S., Chicco, C., & Pollarolo, E. (2022). Mothers’ Perception about Mediated Learning Strategies Used in the Home Environment for Supporting the Transfer Ability in Children with Down Syndrome: An Exploratory Investigation. Disabilities, 2(2), 264-279. https://www.mdpi.com/2673-7272/2/2/19

Gruppemedlemmer

Førsteamanuensis
51831992
Ellen & Axel Lunds Hus (EAL) - Room H-152
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for sosialfag
Professor
51831339
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
5183 2917
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
51832943
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning