Blant landets fremste AI-kvinner

UiS-professor Kjersti Engan listes som den 11. mest innflytelsesrike kvinnen innen fagfeltet kunstig intelligens.

Professor Kjersti Engan ved IDE foran skjermer med MRI-bilder
Professor Kjersti Engan. Foto: Mari Løvås

I anledning kvinnedagen 8. mars har NORA (Norwegian Artifical Intelligence Research Consortium) publisert en liste over de 30 fremste AI-kvinnene i Norge. UiS-professor Kjersti Engan er på en 11. plass på listen, blant navn som Pinar Heggernes (NORA-leder), Anita Schjøll Brede (iris.ai-gründer) og Inga Strümke (forsker ved Simula Metropolitan Center).

Se hele listen her.

Om listen:

Kvinner spiller en viktig rolle i utformingen av framtiden til teknologi og kunstig intelligens. Ved å øke synligheten til kvinnelige forbilder og fremme dem, har NORA som mål å inspirere til en mer inkluderende agenda og likeverd for framtidige generasjoner. Vi tror på å vise bredden av muligheter for kunstig intelligens i samfunnet, ved å vise fram forskere, utøvere og framtredende aktører som er involvert i forskning, innovasjon og næringsliv.

Denne listen er et forsøk på å gi en oversikt over de utrolige kvinnene som er en pådriver innen kunstig intelligens i Norge. Ved å skyve grensene for hva som er mulig, og ved å utvide vår kunnskap om AIs mangfoldige potensial innen helse, infrastruktur, klima, energi og språk (blant annet), spiller disse kvinnene en viktig rolle som forbilder for den framtidige generasjonen. av kvinnelige forskere, ingeniører og gründere.

Dette skriver NORA om Kjersti Engan:

Hvilke anvendelser av kunstig intelligens kan være viktig for menneskeheten? Vi møter utfordrende sannheter hver dag, som ulikheten mellom mennesker helt fra fødselen av. Gjennom NewbornTime jobber Kjersti Engan med å analysere videoopptak av fødsler og gjenoppliving av nyfødte. Gjennom bruk av kunstig intelligens utvikler hun og kollegene et system som viser tidslinjen fra fødsel til gjenoppliving. Målet er at helsearbeidere over hele verden kan jobbe for å forbedre rutiner, slik at vi kan sikre at flere barn overlever. Engan er forsker innen signal- og bildebehandling og jobber som professor i elektroteknikk og informatikk ved Universitetet i Stavanger. Hun fullførte doktorgraden i 2000 og ble forfremmet til professor i 2008. Hennes forskningsinteresser er signal- og bildebehandling og maskinlæring med vekt på medisinske applikasjoner. Hun er leder for BMDLab (laboratorium for biomedisinsk dataanalyse), og i tillegg til AI for nyfødtoverlevelse, jobber hun for tiden med AI i beregningspatologi og AI i perfusjon-CT for pasienter med hjerneslag.