Bok: Utvikling, lek og læring i barnehagen

I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Det gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Dette er 2. utgave av boken. 1. utgave kom i 2014.

Tittel: Utvikling, lek og læring i barnehagen: forskning og praksis

Redigert av: Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli

Forlag: Fagbokforlaget

År: 2. utgave 2018 (1. utgave 2014)

Kjøp boken

Boken kan kjøpes direkte fra Fagbokforlaget eller via din lokale bokhandel.

Omslag til boka Utvikling, lek og læring fra Fagbokforlaget
Boken Utvikling, lek og læring i barnehagen er redigert av Vibeke Glaser, Ingunn Størksen og May Britt Drugli.

I dag er en stor andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspillet er derfor viktig, og fremhevet spesielt i denne boka. Forfatterne ser på utvikling som en livslang prosess og med mulighet for ny vekst.

Temaer i boken er

• omsorg, lek og læring
  • tilknytning
  • psykisk helse
  • vennskap
  • mestring
  • medvirkning og danning
  • lykke og livskvalitet
  • selvregulering
  • språk, tall- og romforståelse
  • barnelitteratur
  • kropp og bevegelse
  • observasjon og kartlegging
  • den flerkulturelle barnehagen
  • foreldresamarbeid
  • omsorgssvikt
  • forebygging av mobbing

Boken retter seg mot lærere, forskere og studenter i barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0-5 år.

Bokens forfattere er psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst.

Lasering av 1. utgave av boka Utvikling, lek og læring i barnehagen i 2014. 2. utgave kom i 2018.