Disputas om elevenes rådgivningstilbud i skolen

Mandag 10. oktober 2022 kl. 10:00-15:00,
Kjølv Egelands hus,
Auditorium E-164.

Ny studie viser at klare politiske forventninger og lokale forhold er årsakene til at det ofte er stor forskjell på rådgivningstilbudet elever på ulike skoler får tilgang til.

En elev i samtale med en voksen.
Det kan være store forskjeller i rådgivningstilbudet elever på ulike skoler får tilgang til. Foto: Getty Images.

Mandag 10. oktober 2022 vil Ida Holth Mathiesen disputere for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Stavanger. Mathiesen vil forsvare avhandlingen «Balansekunst – skolens rådgivning i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger».

Elevene ønsker å bli møtt

Mathiesen mener det ofte rettes uklare politiske forventninger mot rådgiverne i skolen, og at det samtidig kan være omfattende forventninger til skolens rådgivning fra lokalsamfunnet. Dette kan føre til at det blir store forskjeller i hvilket rådgivningstilbud elever på ulike skoler får tilgang til.

– I tillegg viser studien at elevene i større grad ønsker å bli anerkjent, og har behov for at rådgiveren møter ønskene og behovene de har. For at rådgiverne skal beholde sin posisjon som hjelper og refleksjonspartner, er det viktig at elevene føler at rådgiveren tar dem på alvor, sier førsteamanuensisen.

Les nyhetsartikkel om doktorgradsavhandlingen

Åpen disputas

Prøveforelesning og disputas og vil foregå i Kjølv Egelands hus, auditorium E-164, (inngang sør) og på Zoom. Alle interesserte ønskes velkommen både til prøveforelesning kl. 10:00 og disputas kl. 12:00.

Tildelt emne for prøveforelesningen er: «Med utgangspunkt i europeisk, nordisk og norsk politikk, retningslinjer og forskning, hvilke tendenser i innhold og organisering kan vi se i skolens rådgiverrolle og hvilke oppmerksomhetspunkter kan det bidra med for fremtidig politikkutvikling og praksis?»

Selve disputasen starter klokka 12.00, og blir ledet av Kristiane Marie Fjær Lindland, prodekan for forskning ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

I vurderingskomiteen sitter førsteamanuensis Per-Åke Rosvall, Umeå universitet, Sverige, lektor, ph.d. Randi Boelskifte Skovhus, VIA University College, Danmark Administrator og førsteamanuensis Kjersti Balle Tharaldsen, Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.

Fakta om avhandlingen:

• Tittel: ««Balansekunst – skolens rådgivning i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger»»
  • Hovedveileder: førsteamanuensis Huda Mjøll Gunnarsdottir, Universitetet i Stavanger.
  • Medveileder: seniorforsker Trond Hallgeir Buland, NTNU Samfunnsforskning AS
  • Avhandlingen er publisert og tilgjengelig her.

Informasjon om disputasen

Følg disputasen digitalt

- Disputasen blir streamet

- Her er lenken til Zoom.

- Meeting ID: 678 6729 5788

- Password: 688672

For at rådgiverne skal beholde sin posisjon som hjelper og refleksjonspartner, er det viktig at elevene føler at rådgiveren tar dem på alvor.

Ida Holth Mathiesen
Førsteamanuensis i pedagogikk rettet mot skolemiljø
Læringsmiljøsenteret, Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora